Do połowy października Port Gdynia poczeka na wstępne oferty firm, które są zainteresowane dzierżawą terenu pod przyszły terminal kontenerowy i instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. Ogłoszony właśnie przetarg dotyczy 66 hektarów gruntu obok istniejącego terminalu BCT.
Niedawno doczekaliśmy się potwierdzenia w oficjalnych rządowych dokumentach – terminal instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych na Bałtyku powstanie w Porcie Gdynia. Teraz portowa spółka stawia pierwsze kroki w tym kierunku.
Poszukiwany dzierżawca
Port Gdynia ogłosił przetarg na dzierżawę terenu pod terminal kontenerowy i instalacyjny dla obsługi morskich farm wiatrowych. Zainteresowani będą mogli składać wstępne oferty dotyczące około 66-hektarowego terenu położonego przy nabrzeżach: Helskim I, Helskim II, Oksywskim, Puckim i Bułgarskim oraz przy ulicach: Kwiatkowskiego, Logistycznej i Kontenerowej.
Na wyznaczonym gruncie ma powstać terminal przeładunkowy kontenerów oraz elementów morskich farm wiatrowych, który będzie elementem tzw. tymczasowego portu instalacyjnego. Zakres zadań to m.in. rozładunek, składowanie, wstępny montaż i załadunek komponentów morskich turbin wiatrowych do montażu oraz przeładunek i składowanie kontenerów.
Umowa ma obowiązywać od czerwca 2023 roku.
– Postępowanie dotyczące wyboru operatora terminalu kontenerowego i instalacyjnego zostanie przeprowadzone w trybie przetargu ograniczonego, w którym, w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o postępowaniu, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z ofertami wstępnymi mogą składać wszyscy zainteresowani dzierżawcy. Oferty ostateczne mogą składać wyłącznie dzierżawcy zaproszeni do składania ofert ostatecznych – informuje o procedurze Port Gdynia.
Zainteresowani mają czas na składanie wniosków o dopuszczenie do postępowania wraz z ofertą wstępną do 15 października.
Złożone oferty będą oceniane pod kątem m.in. szacowanych przychodów, liczby przeładowanych kontenerów czy koncepcji przeładunku elementów morskich farm wiatrowych. Każdy z zainteresowanych dzierżawą będzie też musiał pozostawać w kontakcie z właścicielami polskich koncesji morskich farm wiatrowych na Bałtyku – tak, aby ustalić niezbędne warunki zagospodarowania terenu.
Więcej informacji dotyczących procedury przetargowej można znaleźć na stronie internetowej Portu Gdynia.
Zielona energia i terminal w Gdyni
Przypomnijmy, że rządowy Krajowy Plan Odbudowy zakłada stworzenie na Bałtyku morskich elektrowni wiatrowych o mocy 5,9 GW do 2030 roku. Dziesięć lat później turbiny mają już wytwarzać moc sięgającą około 11 GW. Docelowo morskie farmy wiatrowe mają wytwarzać ponad 19% energii elektrycznej.
Aby wybudować farmy wiatrowe wzdłuż polskiego wybrzeża, potrzebne jest rozbudowane zaplecze, które obsłuży m.in. wspomniany transport i przeładunek elementów turbin wiatrowych, a także ich późniejszą instalację oraz wieloletnią obsługę. Działanie turbin wiatrowych na Bałtyku wymaga nie tylko funkcjonowania specjalistycznych firm ulokowanych niedaleko farm, ale też tysięcy wykwalifikowanych specjalistów (szacunkowo do 8 tys. pracowników), których muszą wykształcić m.in. uczelnie wyższe.
Wybór Portu Gdynia jako terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych potwierdziła przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury uchwała w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, która 30 lipca została przyjęta przez Radę Ministrów.
źródło :http://www.gdynia.pl /fot. Port Gdynia