Polski Portal Morski
Edukacja Historia

Ważne lipcowe daty w historii polskiej Marynarki Wojennej

Lipiec to bardzo ważny miesiąc dla historii polskiej Marynarki Wojennej. 5 lipca 1947 roku powrócił do kraju ORP „Błyskawica”, a rok później, 1 lipca 1948 roku żaglowiec szkolny ORP „Iskra”.

5 lipca 1947 roku pod dowództwem kapitana Bolesława Romanowskiego powrócił do kraju niszczyciel ORP „Błyskawica”. Okręt typu „Grom” wszedł do służby w 1937 roku. Przed drugą wojną światową w Wielkiej Brytanii zbudowano dla polskiej Marynarki Wojennej dwa okręty tego typu: ORP „Grom” i ORP „Błyskawica”.

ORP „Grom” został zatopiony przez niemieckie lotnictwo w 1940 roku pod Narvikiem, ORP „Błyskawica” wszedł do służby 25 listopada 1937 roku, przetrwał wojnę i po wycofaniu ze służby stał się okrętem – muzeum.

ORP „Błyskawica” brał udział w kampanii norweskiej (9.04 –10.06. 1940 r.) ewakuacji Dunkierki (26.05 – 4.06 1940 r) bitwie o Atlantyk, Operacji Torch (8–16.11. 1942 r.) Operacji Overlord (6.06-31.08.1944 r.). W czasie działań wojennych „Błyskawica” przepłynęła w sumie 148 356 mil morskich, uczestnicząc między innymi w eskorcie 83 konwojów. Pomimo uczestnictwa w wielu działaniach wojennych, okręt nie został zniszczony i dziś jest najstarszym na świecie zachowanym niszczycielem.

Po wojnie, po remoncie i przezbrojeniu pełnił funkcję okrętu flagowego Marynarki Wojennej. W 1967 roku, po awarii kotłowni dowództwo Marynarki Wojennej uznało kolejny remont za nieopłacalny i od 1969 roku okręt cumował w Świnoujściu jako stacjonarny okręt obrony przeciwlotniczej. Od 1 maja 1976 roku cumuje w Porcie Gdynia jako okręt muzeum.

„Błyskawica” jest także obecna w kulturze marynistycznej. W 1969 roku nakładem Wydawnictwa Morskiego ukazała się książka Jerzego Pertka „Niszczyciele „Grom” i „Błyskawica” rok później w serii Biblioteczka „Morza” książka Władysława Szczerkowskiego ORP „Błyskawica” W 1981 roku w serii Biblioteka Żółtego Tygrysa opublikowano książkę Andrzeja Kuczery „Na pokładzie „Błyskawicy”.

26 kwietnia 2012 roku Narodowy Bank Polski wprowadził do obiegu monetę okolicznościową o nominale 2 złotych – Niszczyciel „Błyskawica”, rozpoczynając w ten sposób serię „Polskie Okręty”. „Błyskawica” znalazła się także na znaczkach pocztowych: o nominale 40 groszy wydanym w 1963 roku w serii „XX-lecie Ludowego Wojska Polskiego” i 60 groszy, wydanym w 1968 roku w serii „XXV-lecie Ludowego Wojska Polskiego”. Słynny okręt jest także w grze komputerowej World of Warships.

1 lipca 1948 roku ORP „Iskra” powróciła do Gdyni. Szkuner gaflowy zbudowała w 1917 roku holenderska stocznia G.M. Müller. W 1928 roku ORP „ISKRA” została wprowadzona do służby i pozostawała w niej do 1977 roku. 5 czerwca 1928 roku „Iskra” wyszła w swoją pierwszą podróż, był to trwający 25 dni rejs po Bałtyku. Pierwszym zagranicznym portem do którego zawinął żaglowiec była łotewska Lipawa.

II wojna światowa zastała „Iskrę” w rejsie szkolnym na Morze Śródziemne. 29 listopada 1940 roku szkuner wyczarterowano Królewskiej Marynarce Wojennej Wielkiej Brytanii i pod nazwą HMS „Pigmy” był eksploatowany w Gibraltarze jako baza dla kutrów. Po wojnie żaglowiec zwrócono polskiej Marynarce Wojennej i 1 lipca 1948 roku powrócił do kraju, gdzie służył do szkolenia przyszłych kadr dla Marynarki Wojennej. Pod polską banderą „Iskra” przepłynęła łącznie 201 tys. Mm.
Po zakończeniu służby żaglowiec skreślono z listy floty MW i oddano do kasacji. Jego następcą została trzymasztowa barkentyna, która odziedziczyła nazwę – ORP „Iskra”.

źródło: Infomare

Zobacz podobne

Ludzie widzieli zaledwie jedną tysięczną procenta dna morskich głębin

Daria Czaja

Nowy kierunek na PUM wspierający branżę offshore [ZDJĘCIA]

Daria Czaja

„Błyskawiczna majówka” zaprasza na święto historii i tradycji morskiej

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie