Polski Portal Morski
Aktualności

PRS Uczestniczył w Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa

Tegoroczna edycja Forum Bezpieczeństwa Morskiego, która odbyła się 22 czerwca br., zgromadziła spore grono przedstawicieli instytucji państwowych, przedsiębiorstw branży zbrojeniowej, stoczniowej i firm związanych z przemysłem morskim, zaangażowanych w projekty marynarki wojennej.

Bardzo dużo i zgodnie mówiono o konieczności zapewnienia bezpieczeństwa morskiego naszego państwa, m.in. poprzez przyspieszenie programów modernizacji polskiej Marynarki Wojennej pn. Miecznik i Orka. Uczestnicy podkreślali przy tym potrzebę jak największego zaangażowania polskiego przemysłu w budowę jednostek dla MW RP, zapewniając szeroki łańcuch dostaw, od projektu poprzez realizację budowy, produkcję urządzeń i wyposażenia, niezależnego nadzoru technicznego po eksploatację.

W trakcie Forum przedstawiciel PRS – Grzegorz Pettke, dyrektor Pionu Okrętowego, potwierdził przygotowanie i gotowość PRS do udziału w modernizacji sił morskich w oparciu o wieloletnie doświadczenie i dotychczasową współpracę z Dowództwem Marynarki Wojennej RP.

 Dziś, w obliczu nowych wyzwań, stawiamy całą naszą instytucję, uznaną w świecie międzynarodowym, do Państwa dyspozycji. Może to się odbywać zarówno w obszarze pozyskiwania nowych okrętów, jak i innych formach współpracy wynikających z naszych kompetencji oraz zaplecza intelektualnego – zadeklarował dyrektor Pettke kierując słowa do podmiotów zaangażowanych w Program Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP.

Nadmienić przy tym należy, iż wszystkie jednostki MW RP od zakończenia II wojny projektowane były w oparciu o przepisy i publikacje PRS. Podstawę do rozpatrzenia dokumentacji technicznej okrętu stanowią obecnie „Przepisy klasyfikacji i budowy okrętów wojennych” PRS. PRS przygotował właśnie aktualizację tych wymagań (edycja 2021), dostosowaną do obecnego stanu wiedzy i technologii wojskowych.

Nowelizowane są także publikacje informacyjne i przepisowe dotyczące tak jednostek dla sił zbrojnych, jak i urządzeń i systemów instalowanych na okrętach i innych obiektach. Biorąc  aktywny udział w pracach Międzynarodowego Stowarzyszenia ds. Bezpieczeństwa Okrętów Wojennych (INSA), w ramach którego został opracowany Kodeks bezpieczeństwa okrętów wojennych, nasza instytucja klasyfikacyjna jest na bieżąco z aktualnymi rozwiązaniami technicznymi i wymaganiami stosowanymi przez Marynarki Wojenne NATO i spoza Paktu .

Nasze kompetencje w ostatnich trzech latach zbudowaliśmy podczas realizacji nadzoru nad budową ORP Ślązak 621, NiM Kormoran 258, Holowniki B860 oraz podczas oceny fazy projektu i w procesie zatwierdzania dokumentacji dla Okrętu Ratowniczego Ratownik.

W dalszej części Forum dyskutowano także o rozwiązaniach dla zapewnienia bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i energetycznej państwa, w tym zadaniach Marynarki Wojennej, Urzędów Morskich oraz Służby SAR, związanych z budową i eksploatacją w morskich farm wiatrowych.

źródło PRS

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie