Polski Portal Morski
Edukacja Porty

Dni portu w szkole, czyli portowy program edukacyjny

25 placówek oświatowych, w tym szkoły podstawowe i przedszkola z województwa zachodniopomorskiego objętych zostało w bieżącym roku szkolnym portowym programem edukacyjnym pod nazwą „Dni portu w szkole. To autorski projekt realizowany przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Obejmuje on cykl prelekcji wśród dzieci i młodzieży poświęconych funkcjonowaniu portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz ich znaczeniu dla regionu, kraju i świata. 

„Dni portu w szkole” zostały wymyślone w 2017 roku. Cel projektu był wieloobszarowy. Z jednej strony chodziło bowiem o zapoznanie dzieci i młodzieży, ale nie tylko, bo także studentów i mieszkańców regionu ze specyfiką portu, czynnościami jakie się w nich wykonuje i zawodami portowymi, z drugiej natomiast chodziło o podkreślenie znaczenia gospodarczego portów w skali regionalnej, jak również ogólnokrajowej i na rynku światowym. 

W minionych latach 2017-2020, w ramach 400 godzin lekcyjnych blisko 2000 uczniów zdobywało wiedzę na temat pracy portu. Zakres programu obejmuje całe województwo zachodniopomorskie.

Zarząd Portu nie narzuca formy realizacji programu, liczy w tym względzie na kreatywność współpracujących placówek. Dostarcza oczywiście niezbędnik wiedzy portowej, czyli bazę portowych wiadomości, które należy przekazać podczas lekcji, czy też dedykowanych spotkań. 

Ten rok z uwagi na pandemię i zdalne nauczanie stanowił dla współpracujących placówek dodatkowe wyzwanie. Jednak pomimo to szkoły i przedszkola poradziły sobie znakomicie. Dzieci na bazie zdobytej wiedzy portowej uczestniczyły w licznych konkursach plastycznych, literackich, przygotowano nawet folder z zawodami portowymi. W pracach widać było także rękę rodziców, co jest dodatkowym walorem portowego programu, morska edukacja rodzin. Oczywiście nie mogło zabraknąć ściennych gazetek szkolnych z portem w roli głównej. Jednym słowem katalog działań był bardzo różnorodny. Szczególnie ważnym jest fakt, że dzieci były bardzo zainteresowane wiedzą o porcie, wyrazem czego było duże zainteresowanie konkursami o tematyce morskiej i portowej, które organizowały placówki. Kto wie, być może ta ciekawość pozostanie z nimi na zawsze i dołączą do społeczności portowej wybierając zawód związany z branżą morską i portową. 

Oto utwory nagrodzone w konkursie literackim zorganizowanym w ramach programu „Dni portu w szkole” w SP w Gardnie: 

Gdzie biały żagiel wśród błękitnej fali, 

Widać wyraźnie chociaż z oddali. 

Tam właśnie cumują dumne jednostki, 

To przystań bezpieczna, to piękny port morski. 

Statki handlowe i pasażerskie, 

malutkie jachty oraz te wielkie, 

każdy tu właśnie kończy swój bieg, 

gdzie fala uderza o morski brzeg. 

Ewa Kowalska kl. 3b

Cztery porty 

Gdańsk i Gdynia blisko siebie, 

Statek morski do nich wpłynie, 

Załaduje coś na siebie, 

I wpłynie po godzinie. 

Potem zmierza do Szczecina, 

Załadować kontenery, 

W Świnoujściu coś dołoży, 

I opuści porty cztery. 

Lena Olszówka kl. 2b

Pędzi statek po wodzie, 

niczym lokomotywa, 

z jednego portu odpływa, 

a do drugiego wpływa. 

Bandera na maszcie powiewa, 

A wiatr cicho melodię śpiewa. 

Filip Nowak kl. 2b

Rymowanka o porcie 

W oddali statki widać, 

wnet do portu będą wpływać, 

piękne, duże, kolorowe, 

pasażerskie, towarowe. 

Tutaj statki przypływają, 

Załadunki mają i odpływają. 

Kacper Urbańczyk kl. 2a

Spacer po porcie 

Idę i widzę z oddali, 

Światło latarni morskiej się pali. 

Podchodzę bliżej i się wyłania, 

majestatyczny port morski wszystkim się kłania. 

Statki wpływają, 

do brzegu przybijają. 

Ze statku wychodzi kapitan, 

Za nim marynarz, którego serdecznie witam. 

Idę więc dalej i oczom mym 

Ukazuje się kolejnego statku dym. 

Jest coraz mniejszy, znika między falami 

wypłynął już z portu niesiony morskimi prądami. 

Martyna Olech kl. 3b

źródło : PJ

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Polskie firmy zrealizują kluczowe elementy projektu FSRU

Daria Czaja

Ludzie widzieli zaledwie jedną tysięczną procenta dna morskich głębin

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie