Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Po pandemii region Trójmorza może być atrakcyjny dla inwestorów

W dobie przenoszenia produkcji, po pandemii region Trójmorza może być bardzo atrakcyjnym miejscem dla inwestorów – mówiła w środę podczas Impact ’21 prezes BGK Beata Daszyńska-Muzyczka. Dodała, że trwają rozmowy z inwestorami z Japonii, Korei Południowej i Australii.

Prezes Banku Gospodarstwa Krajowego podkreśliła, że potencjał regionu Trójmorza jest ogromy i do tej pory niedoceniany przez inwestorów. Zaznaczyła jednak, że to się zmienia, ponieważ w dobie przebudowywania modeli biznesowych i przenoszenia części produkcji przez firmy, ta część Europy może być bardzo atrakcyjnym miejscem do lokowania inwestycji.

Przypomniała, że z inicjatywy Polski i BGK tworzony jest Fundusz Trójmorza, którego celem jest rozwój infrastruktury energetycznej, logistyczno-transportowej i informatyczno-telekomunikacyjnej w Europie Środkowej.

„Obecnie w Funduszu Trójmorza jest dziewięciu inwestorów reprezentowanych przez banki rozwoju państw regionu, natomiast Czechy i Słowacja są w procesie decyzyjnym” – mówiła. Wskazała, że BGK pracuje nad pozyskaniem inwestorów z Japonii, Korei Południowej i Australii. „Myślimy też o Singapurze, gdzie w tym roku chcemy uruchomić swoje przedstawicielstwo” – powiedziała.

Jak oszacowała, luka inwestycyjna w regionie Trójmorza wynosi 600 mld euro, czyli „tyle pieniędzy potrzeba na zabudowanie infrastruktury o jakości porównywalnej do tej, która jest w Europie Zachodniej”. Z przygotowanych 150 projektów inwestycyjnych realizowane są obecnie dwa, natomiast trzeci, z sektora energetycznego, jest w trakcie przygotowania.

Inwestorami w Funduszu mogą być instytucje reprezentujące państwa Trójmorza, międzynarodowe instytucje finansowe oraz prywatni inwestorzy z całego świata. Zakłada się, że docelowo Fundusz będzie dysponować od 3 do 5 miliardami euro, inwestując w projekty o łącznej wartości do 100 mld euro. Środki Funduszu są uzupełnieniem dla pieniędzy publicznych i funduszy unijnych.

źródło: PAP, fot. port Gdynia

Zobacz podobne

Polskie porty łączą siły: Nowe porozumienie zmienia zasady gry

LK

Najdłuższy tunel drogowy w Polsce coraz bliżej. GDDKiA otrzymała miliardowe oferty

Daria Czaja

„Kapitan w spódnicy”, czyli historia kobiety, która przecierała szlaki na morzach

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie