Tunel w Świnoujściu powstaje, a jego budowa wkroczyła w decydującą fazę. Cały czas trwa drążenie tunelu przy użyciu maszyny TBM, maszyna pracuje 24 godziny na dobę. Wczoraj odbyło się spotkanie koordynacyjne w sprawie realizacji budowy tunelu w Świnoujściu, zorganizowane przez GDDKiA oddział Szczecin z udziałem władz Miasta Świnoujście, nadzoru i wykonawcy.
Na wyspie Uznam Wyspiarka zaczęła układać docelowe ringi. W ubiegłym tygodniu zamontowano cztery pierścienie w komorze startowej oraz cztery docelowe- łącznie jest już 10 ringów technologicznych w szybie oraz cztery docelowe. Wykonano także uszczelnienie ogona tarczy – tzw. bullflex.
Segmenty do obudowy tunelu nieprzerwanie produkowane są w zakładzie prefabrykacji. Szerokość jednego nie może różnić się od drugiego o więcej niż 0,5 milimetra, w grubości o 1,5 mm, a długości o 1 mm. Tubingi składowane są na placu magazynowym, skąd w odpowiedniej kolejności przewożone są do komory startowej. Sama komora startowa (tak jak i rampa oraz tunel wykonywane metodą stropową) na bieżąco jest odwadniana. Kontynuowane są roboty ziemne i konstrukcyjne w segmentach od ósmego do jedenastego. W zakładzie STP trwa separacja urobku. Prowadzona jest przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu – obecnie kontynuowane jest wykonywanie kanalizacji tłocznej oraz deszczowej.
Trwają roboty drogowe – ziemne, czyli profilowanie, uzupełnienie i zagęszczanie podłoża pod przyszłą drogę DK 93. Z kolei po drugiej stronie cieśniny Świny większość prac koncentruje się w rejonie komory odbiorczej oraz rampy tunelu.
Odpompowywana jest woda z wnętrza komory. Zakończono wykonywanie płyty dennej. Na odcinku rampy i tunelu wykonywanych metodą stropową – od R4 do R16 kontynuowane są roboty ziemne i konstrukcyjne. Zabetonowano ustrój nośny wiaduktu w segmencie R11.
Nieustająco prowadzona jest przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu. Trwa przebudowa sieci gazu średniego ciśnienia oraz sieci elektroenergetycznych średniego napięcia.
źródło UM Świnoujście/GDDKiA Szczecin film UM Świnoujście/Sweco