Koronawirus gwałtownie zatacza coraz szersze kręgi, a jego skutki już mają ogromny i zapewne długotrwały wpływ na gospodarkę światową, w tym na sektor technologii morskich, również w Polsce. Dlatego wydaje się istotnym przedstawianie rzetelnego obrazu tego sektora w okresie przed wystąpieniem skutków światowej pandemii, gdy działalność gospodarcza prowadzona była na zasadach i w warunkach jeszcze do niedawna obowiązujących.
Opis sytuacji sektora technologii morskich w ujęciu „historycznym” ma na celu wypracowanie swego rodzaju raportu za ten kończący się już w praktyce okres działalności, w formule którą znamy. Wiele przesłanek wskazuje bowiem, że świat i obrót gospodarczy po pandemii już nie będzie taki sam, z jakim mieliśmy do tej pory do czynienia. W tym kontekście kontynuowana jest analiza danych opublikowanych 3 stycznia br. przez Główny Urząd Statystyczny w Roczniku Statystycznym Gospodarki Morskiej.
Czynnikiem, na którym uwaga zostanie skoncentrowana tym razem jest silnie rosnącą liczba spółek funkcjonujących w sektorze technologii morskich, tradycyjnie zwanym przemysłem stoczniowym. Analiza opiera się na danych roku 2018. Są to najnowsze dostępne dane, omawiane we wcześniejszych publikacjach: analiza zatrudnienia oraz analiza przychodów sektora.
Podmioty gospodarcze – spółki
Działalność gospodarcza w sektorze stoczniowym realizowana jest przez podmioty gospodarcze. Na łączną ich liczbę składają się przedsiębiorstwa państwowe, spółki handlowe, spółki cywilne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, pod potoczną nazwą „samozatrudnieni”.
W sektorze stoczniowym nie występują przedsiębiorstwa państwowe, chociaż część ze spółek handlowych w różny sposób jest w nadzorze Skarbu Państwa (potocznie są nazywane jako „przedsiębiorstwa państwowe”) jednak nie ma to żadnego związku z nazewnictwem stosowanym w roczniku statystycznym GUS.
Spółki handlowe i cywilne są ważnym czynnikiem obrazującym aktywność gospodarczą, bo dzięki nim jest realizowana zdecydowana większość aktywności i przychodów. Dlatego zmiana liczby spółek handlowych i cywilnych występujących na rynku w danym obszarze działalności gospodarczej może być traktowana jako wskaźnik obrazujący efektywność prowadzonej polityki gospodarczej.
W okresie ostatnich lat odnotowywana jest systematyczna i wyraźna tendencja wzrostowa liczby spółek handlowych i cywilnych. Podkreślenia wymaga fakt, że pomiędzy rokiem 2015 a 2018 nastąpił przyrost o 2/3 (67%) liczby spółek. Taka dynamika potwierdza intensywne zainteresowanie sektorem stoczniowym przez przedsiębiorców podejmujących ryzyko biznesowe tworzenia nowych podmiotów gospodarczych. Powstające podmioty muszą mieć zdolność pozyskiwania zamówień, oraz realizacji tych zamówień z zyskiem. Inaczej nie poradziłyby sobie na rynku.
Poniższy wykres obrazuje dynamikę wzrostu liczby spółek handlowych i cywilnych w ostatnich latach.
