Szacujemy, że PERUN zaspokoi około 45 proc. europejskiego zapotrzebowania na loty suborbitalne, a w połączeniu z jego większą wersją – aż 70 proc. – powiedział PAP prezes zarządu SpaceForest Robert Magiera. Gdyńska firma w październiku planuje jeden z dwóch testowych lotów swojej suborbitalnej rakiety z poligonu w Ustce.
Rakieta PERUN, opracowana przez gdyńską firmę SpaceForest, przeszła już testy kwalifikacyjne silnika i jest gotowa do startu. Dwa październikowe loty z Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce będą pierwszymi suborbitalnymi startami naukowymi zrealizowanymi z terytorium Polski.
– Prace nad rakietą PERUN realizujemy etapami w ramach kontraktu „Boost!” z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), który wspiera rozwój komercyjnych usług transportu kosmicznego. Zobowiązaliśmy się do komercjalizacji rakiety podczas czterech lotów testowych na wysokościach 50, 80, 100 i 150 km, przy czym 100 km to Linia Kármána – umowna granica kosmosu – powiedział PAP ekspert ds. komercjalizacji technologii kosmicznych i obronnych w SpaceForest Krzysztof Osiak.
Oprócz lotów z usteckiego poligonu firma zaplanowała w 2026 roku dwa kolejne starty: z kosmodromu Atlantic Spaceport Consortium na Azorach oraz z morskiej platformy EuroSpaceport na Morzu Północnym.
– Start z Wysp Azorskich sprawdzi zgodność systemu z europejskimi procedurami, natomiast start z platformy morskiej w Danii umożliwi demonstrację startu z wody oraz lotu rakiety na nominalny pułap kosmiczny. Dodatkowo jesteśmy partnerem dla EuroSpaceport i dostarczamy im technologii nośnej, która pomoże w komercjalizacji i uwierzytelnieniu duńskiej inwestycji – kolejnej, nowopowstającej lokalizacji startów kosmicznych na mapie Europy – tłumaczy dyrektor sprzedaży i marketingu w SpaceForest Marcin Sarnowski.
Dodał, że podczas wspomnianych startów naukowcy szczególną uwagę poświęcą systemom bezpieczeństwa i zarządzania misją kosmiczną.
– Ten cel zrealizujemy poprzez niewybuchowy napęd hybrydowy rakiety (podtlenek azotu i modyfikowaną parafinę), system sterowania (TVC) i możliwość przerwania lotu z odzyskiem rakiety w dowolnym momencie. System „Thrust Vector Control” pozwala na pełną kontrolę rakiety w czasie rzeczywistym, w czym upatrujemy dodatkowe zastosowanie, także w rozwiązaniach dla innych sektorów niż kosmiczny – objaśnia Sarnowski.
Prezes zarządu SpaceForest Robert Magiera podkreślił, że po zakończeniu projektu „Boost!”, na początku 2027 roku firma przewiduje start prac nad większą wersją rakiety – o podwyższonych parametrach nośnych i zwiększonym zasięgu operacyjnym – która otworzy nowe możliwości w realizacji misji kosmicznych.
– Dzięki temu, z punktu widzenia wynoszenia eksperymentów, możliwe będzie wydłużenie czasu przebywania ładunków w kosmosie. Szacujemy, że PERUNzaspokoi około 45 proc. europejskiego zapotrzebowania na loty suborbitalne, a w połączeniu z jego większą wersją – aż 70 proc. – zaznaczył.
Dodał, że firma z optymizmem patrzy w przyszłość. – Największe firmy z sektora kosmicznego już dziś postrzegają nas jako wartościowego partnera. Pierwsze sukcesy w realizacji wymagających wyzwań technologicznych są tego dowodem. W ramach projektu SALTO SpaceForest odpowiada za kluczowy manewr FLIP – odwrócenie i przygotowanie do lądowania europejskiej odzyskiwalnej rakiety orbitalnej „Themis”, produkowanej przez ArianeGroup – powiedział Robert Magiera.
PERUN to rakieta suborbitalna przeznaczona do badań naukowych, eksperymentów i walidacji technologii w warunkach mikrograwitacji i lotów kosmicznych. Ma 11,5 metra długości, średnicę 45 cm i jest napędzana hybrydowym silnikiem SF-1000, wykorzystującym podtlenek azotu jako utleniacz i parafinę jako paliwo stałe. Jej głównym celem jest wynoszenie ładunku o masie do 50 kg na wysokość do 150 km.
źródło: PAP / fot. SpaceForest