W Warszawie zainaugurowano współpracę pomiędzy portami morskimi a Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., której celem jest lepsze zintegrowanie transportu kolejowego z infrastrukturą portową. Wszystko wskazuje na to, że sercem tej rewolucji będzie modernizacja linii CE-59 – znanej szerzej jako Nadodrzanka.
„To może być największa rewolucja logistyczna w historii polskiej gospodarki morskiej”
Rafał Zahorski, pełnomocnik ds. rozwoju w Zarządzie Morskich Portów Szczecin-Świnoujście napisał na portalu LinkedIn „Od praktycznie 30 lat wielu ludzi w branży morskiej walczy o CE-59 (…). Przez lata obserwowaliśmy odpływ ładunków do portów zachodnich – dziś w końcu to się zmienia (…) Dzisiaj te wszystkie nowe kolorowe kreski, kółka i planowane kwoty (…), to po prostu rewolucja logistyczna całej branży TSL działającej z naszymi portami.”
Intermodal, nowe terminale, rozwój offshore, pełne wykorzystanie toru wodnego 12,5 m w Szczecinie, a nawet perspektywa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu – to już nie futurystyczna wizja, ale planowane działania.
Linia CE-59, znana branży jako Nadodrzanka, od dekad była piętą achillesową portów Szczecin-Świnoujście. Krótkie składy, niskie prędkości, ograniczenia techniczne – wszystko to sprawiało, że ładunki wybierały zachodnioeuropejskie porty, by potem i tak dotrzeć do Polski… z pominięciem polskich terminali i cła. Dziś, jak zdradzają nieoficjalne źródła branżowe, w tym komentarze Rafała Zahorskiego – modernizacja CE-59 nie tylko została wpisana w konkretny harmonogram, ale jest też ściśle koordynowana z PKP PLK. Mowa już nie o planach, a o etapach, terminach i kwotach.
Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) wylicza jasno: każde 1 euro zainwestowane w zrównoważoną logistykę to aż 5 euro wartości dodanej dla społeczeństwa. To oznacza, że inwestycje w CE-59 mają nie tylko sens techniczny i gospodarczy, ale i społeczny. A biorąc pod uwagę wspólne działania portów, kolei i rządu – tym razem wygląda na to, że historia faktycznie zatoczy koło i porty Pomorza Zachodniego wrócą na logistyczną mapę Europy z przytupem.
W spotkaniu uczestniczyli kluczowi przedstawiciele branży, w tym: Arkadiusz Marchewka – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Paweł Krężel – Dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Pyć i Stefan Rudnik z Portu Gdańsk, Piotr Gorzeński i Grzegorz Bławat z Portu Gdynia, Jarosław Siergiej i Rafał Zahorski z Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście, a także Marcin Mochocki, Maciej Kaczorek i Rafał Banaszkiewicz z PKP Polskich Linii Kolejowych.
fot: Polskie Linie Kolejowe S.A. , portal X