Polski Portal Morski
Aktualności Ważne Żegluga

Statki omijają Morze Czerwone, rośnie liczba kontenerów wypadających za burtę koło Przylądka Dobrej Nadziei

Liczba kontenerów wypadających za burtę statków handlowych gwałtowanie wzrasta, ponieważ armatorzy omijają objęte działaniami wojennymi Morze Czerwone i opływają Afrykę, pokonując burzliwe wody wokół Przylądka Dobrej Nadziei.

Według rocznego raportu Światowej Rady Żeglugowej (WSC) w 2024 r. ta zmiana trasy spowodowała utratę 576 kontenerów. Rok wcześniej do morza wpadło o 221 kontenerów mniej, a ten rok zapowiada się jeszcze gorzej, ponieważ tylko jeden statek MSC Elsa, który w maju zatonął na Morzu Arabskim przewoził 640 kontenerów, z czego dotychczas morze wyrzuciło na brzeg tylko 60.

Południowoafrykański Urząd Bezpieczeństwa Morskiego (SMSA) informował w ubiegłym roku o co najmniej trzech poważnych incydentach, do których doszło u południowych wybrzeży RPA między lipcem a wrześniem 2024 r. Łącznie statki te straciły wówczas 189 kontenerów, co oznacza, że rejon Przylądka Dobrej Nadziei odpowiada za ponad jedną trzecią globalnych strat.

W ubiegłym roku liczba statków wybierających trasę wzdłuż Afryki wzrosła o 191 proc. w porównaniu z rokiem 2023, a w bieżącym, z powodu konfliktu Izraela i Stanów Zjednoczonych z Iranem i atakami jemeńskich rebeliantów Huti, wzrost jest jeszcze większy. W normalnych warunkach większość z tych statków nie przepływałaby w pobliżu afrykańskiego przylądku, gdzie między czerwcem a sierpniem szaleją zimowe sztormy.

„Pomimo ciągłych wysiłków branży mających na celu zapobieganie stratom, przekierowanie tranzytów z dala od Morza Czerwonego i wokół Przylądka Dobrej Nadziei w celu utrzymania globalnego handlu w ruchu sprawia, że przewoźnicy morscy poruszają się jedną z najtrudniejszych tras na świecie” – przyznał w raporcie Joe Kramek, prezes i dyrektor generalny WSC.

Organizacja uspokaja jednak armatorów, ponieważ liczba utraconych kontenerów, choć rośnie, jest mniejsza niż średnia dla lat 2021-2023, która wynosiła 1061. Jednym z najgorszych dla tej branży był rok 2019 r., gdy utracono około 16 tys. kontenerów. Rok później tylko jeden statek One Apus stracił ich aż 1816.

źródło: PAP / fot: ilustracyjne, envato.elements

Zobacz podobne

Czerwiec pełen wyzwań dla portów. Opóźnienia sięgnęły 300%

Paulina Ledzinska

HD Hyundai i Edison Chouest Offshore współpracują przy budowie statków kontenerowych LNG dual‑fuel w USA 

Paulina Ledzinska

Wicewojewoda małopolski: wzrosło zasolenie Wisły na granicy Śląska i Małopolski

LK

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie