Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Bałtyckie porty ruszają na podbój Europy

Pod egidą resortu infrastruktury zarządy portów łączą siły, by przygotować wspólną ofertę przeładunkową m.in. dla południowych sąsiadów Polski. Z planami rozwoju wiążą się inwestycje w terminale kontenerowe, intermodalne, mroźnie i huby paliwowe – informuje w poniedziałkowym wydaniu „Puls Biznesu”.

„Chcemy stworzyć wspólną ofertę polskich portów, by razem mogły zdobywać klientów. To ambitny plan, który zakłada wzmocnienie pozycji np. na rynku czeskim, słowackim i węgierskim. W tych krajach na pewno będziemy mieć przedstawicieli, którzy będą szukać nowych klientów i towarów do przeładunku. Dzięki wspólnej ofercie polskie porty mogą stać się głównym węzłem logistycznym obsługującym Europę Środkową i Wschodnią” – stwierdził wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, cytowany przez „PB”.

W regionalnej ekspansji mają pomóc inwestycje, m.in. w przeładunek kontenerów. Marchewka przypomniał, że Baltic Hub, gdański operator kontenerowy, otworzył już trzeci terminal przeładunkowy. Na finiszu są także przygotowania do podpisania umowy z konsorcjum Deme i QTerminals na budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Duże inwestycje planowane są także w Porcie Gdynia. 30 czerwca miało nastąpić przedstawienie ofert w postępowaniu na budowę portu zewnętrznego, w którym ma być skupiony przeładunek kontenerów trafiających do gdyńskich terminali. Dialog konkurencyjny trwał cztery lata i w tym roku ma być wreszcie wyłoniony prywatny partner, który zrealizuje inwestycję. Jego wybór został jednak przesunięty na koniec października.

„PB” jako jedną z przyczyn opóźnienia wskazuje procedurę przejęcia przez konsorcjum amerykańskiego funduszu BlackRock i największego na świecie armatora, czyli MSC, dwóch terminali w Kanale Panamskim i 43 w różnych krajach od chińskiej firmy Hutchison. W pakiecie jest m.in. należący do Hutchisona terminal kontenerowy w Gdyni, a jednocześnie chiński operator jest jednym z potencjalnych inwestorów portu zewnętrznego.

„Na razie trudno przewidzieć, czy MSC podtrzyma plany inwestycyjne związane z Gdynią, a w dodatku zmiana właścicielska nie jest jeszcze przesądzona” – zauważa gazeta.

źródło: PAP / fot: ilustracyjne, envato.elements

Zobacz podobne

Gdańsk: Żaglowiec Generał Zaruski wypłynął na Spitsbergen

LK

Port Gdynia: Khatanga zacumowała w Danii

LK

Chwile grozy na wycieczkowcu: dziewczynka wypadła za burtę, ojciec wskoczył za nią

LK

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie