Polski Portal Morski
Kongres Morski Ważne

11. MKM: Repolonizacja gospodarki morskiej na pierwszy plan

Podjęliśmy konkretną decyzję i jest ona już ostateczna” – podkreślał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Podczas tegorocznej edycji Międzynarodowego Kongresu Morskiego, w centrum debat stanął temat udziału polskich przedsiębiorstw w strategicznych inwestycjach państwowych.

Padły zapowiedzi zmian, które mogą oznaczać faktyczny przełom w realizacji idei repolonizacji gospodarki.

Repolonizacja nie tylko z nazwy?

Temat większego udziału polskich firm w realizacji strategicznych inwestycji państwowych wrócił podczas Kongresu Morskiego z nową siłą. Podczas wystąpienia otwierającego wydarzenie Premier, Donald Tusk, zapowiedział nowe preferencje dla krajowych firm. W centrum uwagi znalazły się przetargi prowadzone przez spółki Skarbu Państwa – zarówno w obszarze infrastruktury lądowej, jak i morskiej. Pojawiły się zapewnienia, że państwo ma konkretny plan, by lokalni przedsiębiorcy przestali pełnić rolę podwykonawców, a zaczęli odgrywać kluczową rolę jako wykonawcy główni. Celem ma być realne wzmocnienie krajowego kapitału i przemysłu, który dotąd zbyt często był marginalizowany na rzecz zagranicznych podmiotów.

Lokalny biznes musi współrealizować, a nie asystować

Wiceminister odpowiedzialny za gospodarkę morska, w ministerstwie infrastruktury, przyznał, że rozmowy na ten temat z Premierem toczyły się od dawna.

„Ja się zgodzę z tym i wielokrotnie rozmawialiśmy z Panem Premierem o tym, że jest konieczność poszukania i znalezienia takich rozwiązań, które pozwolą, aby te wielkie inwestycje, które są realizowane, chociażby przez koncerny energetyczne, mogły być współrealizowane przez firmy lokalne” – przekazał minister Arkadiusz Marchewka.

Przypomniał też, że dotychczasowy udział polskich firm w projektach offshore był minimalny.

„Dowodem jest na to ten offshore, tak zwany, gdzie zarówno Orlen, jak i PG, wydawały miliardy złotych w poprzednich latach we współpracy z firmami zagranicznymi, a ten tak zwany lokal content to różnie mówiono – od 10 do 20%.” – przypominał minister.

Wykluczenia spoza UE – pierwszy systemowy krok

Minister infrastruktury wskazał też, że konkretne działania już zostały wdrożone:

„Zrobiliśmy, my w Ministerstwie infrastruktury, już w pierwszych miesiącach roku, o czym powiedział pan Premier – we wszystkich postępowaniach przetargowych, które realizujemy, wykluczamy firmy spoza Unii Europejskiej. Do tej pory było tak, że chociażby firmy z Chin realizowały różne przetargi. Polacy tego nie mogli robić. My podjęliśmy konkretną decyzję ” – przekazał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

To odpowiedź na sytuację, która przez lata budziła frustrację wśród rodzimych wykonawców. Zapowiedź obejmuje wszystkie strategiczne instytucje.

„Jest to już ostateczna decyzja, że wszystkie działania, realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, PKP, czy nawet nasze Urzędy Morskie, to już będą te postępowania, które będą wykluczać firmy spoza Unii Europejskiej. To jest pierwszy bardzo ważny krok ” – podsumował Arkadiusz Marchewka.

Prawdziwa szansa czy tylko pierwszy etap?

Rządowe deklaracje to ważny krok w kierunku wzmacniania polskich firm, ale wiele będzie zależało także od konsekwencji i realizacji w praktyce. Samo wykluczanie firm spoza UE nie wystarczy – potrzebne są jasne procedury, wsparcie dla mniejszych wykonawców oraz przejrzystość zamówień.

Kluczowe będzie jedno: czy zapowiadana „repolonizacja” oznacza rzeczywisty powrót krajowego biznesu do roli głównego wykonawcy, a nie jedynie dostawcy „lokalnego contentu”. Szczecin, jako stolica Pomorza Zachodniego i miejsce Kongresu Morskiego, symbolicznie przypomniał, że Polska morska i infrastrukturalna nie musi być tylko polem działania zagranicznych firm.

Foto: Polska Morska

Zobacz podobne

Polferries i Unity Line łączą siły. Powstaje nowa marka promowa POLSCA

Paulina Ledzinska

Prezes ZMPSiŚ: „Intermodal to nasze oczko w głowie”

LK

Filary gospodarki morskiej. Pierwszy dzień kongresu na zdjęciach

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie