Studenci Instytutu Budowy Okrętów Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej postawili na dachu budynku instalacje systemu AIS. Służy do automatycznej identyfikacji statków na całej Zatoce Gdańskiej.
Antena została zainstalowana przez studentów Koła Naukowego Wytrzymałość i Ryzyko (WiR). Jej zasięg obejmuje aż 25 mil morskich. System AIS (Automatic Identification System) służy do identyfikacji jednostek pływających. Odbiera i przekazuje dane za pośrednictwem fal krótkich VHF.
– System AIS służy do automatycznej identyfikacji jednostek pływających i jest obowiązkowo instalowany na wszystkich statkach, które nadają sygnał w formie fal krótkich (VHF) – przekazał Mateusz Gutkowski, przewodniczący koła WiR.
Zainstalowany odbiornik przekazuje dane takie jak: unikalny numer identyfikacyjny MMSI, nazwę jednostki, współrzędne geograficzne, kurs nad dnem (COG), prędkość nad dnem (SOG), status nawigacyjny oraz przewidywany czas przybycia (ETA).
System będzie wykorzystywany do celów dydaktycznych i badawczych.
– Dzięki własnemu odbiornikowi wykorzystamy dane odbierane przez antenę do celów naukowych i dydaktycznych. AIS umożliwi nam stworzenie wizualizacji oraz opracowanie zaawansowanej analizy statystycznej z wykorzystaniem metod uczenia maszynowego (Machine Learning) i sieci bayesowskich (Bayesian Networks)” – wskazał opiekun koła dr inż. Marcin Życzkowski.
Zakup anteny sfinansowano z programu projektów studenckich Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa na rok 2025. Fundusze przyznano z inicjatywy dziekana, prof. Mariusza Dei.
Koło Naukowe Wytrzymałość i Ryzyko działa od 2022 roku. W ramach swojej działalności studenci uczą się m.in. analizy dużych zbiorów danych, modelowania matematycznego, tworzenia modeli statków oraz obsługi programów CAD.
Politechnika Gdańska od lat angażuje się w rozwój gospodarki morskiej. Uczelnia prowadzi badania nad nowoczesnymi technologiami dla przemysłu stoczniowego, szkolenia specjalistów oraz współpracuje z portami i firmami branży morskiej w zakresie innowacyjnych rozwiązań morskich.
fot. Politechnika Gdańska