Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Porty Ważne

Kolejny etap budowy Terminala T3 zakończony

Zakończono kolejny kluczowy etap budowy nowego Terminala T3 w Gdańsku. Wydano Świadectwo Przejęcia oraz osiągnięto Kamień Milowy B, co oznacza, że ukończono niezbędne prace w obszarze zautomatyzowanych suwnic szynowych (ARMG), które będą pełniły istotną rolę w codziennym funkcjonowaniu terminala.

Pod koniec lipca 2024 roku do Baltic Hub zaczęły napływać pierwsze cztery suwnice RMG, z planowanych 20. Instalacja tych urządzeń rozpoczęła się we wrześniu, a kolejne suwnice są już w drodze do portu. Również cztery suwnice STS (Ship-to-Shore), które umożliwią szybki przeładunek kontenerów, mają dotrzeć do Gdańska pod koniec października.

W ostatnich miesiącach udało się wykonać szereg kluczowych prac na nabrzeżu. Zamontowano odbojnice, pachołki, sprzęt ratunkowy oraz światła nawigacyjne, co znacznie zwiększyło funkcjonalność i bezpieczeństwo nabrzeża. Zainstalowano także pierwsze 360 metrów odwodnienia liniowego wzdłuż tylnej belki suwnicowej. W najbliższym czasie oczekuje się na dostawę dodatkowego wyposażenia, m.in. drabin, uchwytów i znaków ostrzegawczych, które pozwolą zakończyć prace na północnej ścianie nabrzeża.

materiał filmowy Baltic Hub

Zakończono także budowę obudowy ścian nabrzeża na całej jego długości, obejmującej ściany północną i południową Nabrzeża Głównego. Dodatkowo, wykonano nawierzchnię pomiędzy główną ścianą nabrzeża a belką suwnicową, co przygotowuje teren na rozładunek suwnicy STS.

Obecnie prowadzone są prace nad instalacją nowego systemu wodnego oraz wdrożeniem systemu odwadniania. Montowane są także 14-metrowe maszty oświetleniowe oraz 5-metrowe słupy. Zainstalowano również pomosty stalowe, które umożliwią dostęp do kontenerów chłodniczych, a prace nad dalszym montażem pomostów oraz infrastruktury dla pieszych są w toku.

Dodatkowo w ramach poprawy infrastruktury bezpieczeństwa, trwa budowa zbiornika przeciwpożarowego B3.

Budowa terminala T3 to ogromna inwestycja, której wartość wyceniana jest na 470 mln euro. Projekt obejmuje budowę nowego nabrzeża głębokowodnego o długości 717 metrów i głębokości 18 metrów oraz placu o powierzchni 36 hektarów. Dzięki temu Baltic Hub zwiększy swoje możliwości przeładunkowe o 1,5 mln TEU, osiągając łączną przepustowość 4,5 mln TEU rocznie. Nowe nabrzeże T3 znacząco wzmocni pozycję portu Gdańsk jako kluczowego węzła transportowego w regionie.

mat. filmowy/fot. Baltic Hub

Zobacz podobne

Polskie siły w akcji. Międzynarodowe ćwiczenia ratownicze „Dynamic Mercy ’25” na Bałtyku

Paulina Ledzinska

Grupa OT Logistics stawia na inwestycje mimo stratnego roku 2024

Daria Czaja

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie