Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Modernizacja infrastruktury kolejowej łączącej porty morskie z zapleczem kraju nabiera tempa

W Warszawie zainaugurowano współpracę pomiędzy portami morskimi a Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., której celem jest lepsze zintegrowanie transportu kolejowego z infrastrukturą portową.  Wszystko wskazuje na to, że sercem tej rewolucji będzie modernizacja linii CE-59 – znanej szerzej jako Nadodrzanka.

„To może być największa rewolucja logistyczna w historii polskiej gospodarki morskiej”

Rafał Zahorski, pełnomocnik ds. rozwoju w Zarządzie Morskich Portów Szczecin-Świnoujście napisał na portalu LinkedIn „Od praktycznie 30 lat wielu ludzi w branży morskiej walczy o CE-59 (…). Przez lata obserwowaliśmy odpływ ładunków do portów zachodnich – dziś w końcu to się zmienia (…) Dzisiaj te wszystkie nowe kolorowe kreski, kółka i planowane kwoty (…), to po prostu rewolucja logistyczna całej branży TSL działającej z naszymi portami.”

Intermodal, nowe terminale, rozwój offshore, pełne wykorzystanie toru wodnego 12,5 m w Szczecinie, a nawet perspektywa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu – to już nie futurystyczna wizja, ale planowane działania.

Linia CE-59, znana branży jako Nadodrzanka, od dekad była piętą achillesową portów Szczecin-Świnoujście. Krótkie składy, niskie prędkości, ograniczenia techniczne – wszystko to sprawiało, że ładunki wybierały zachodnioeuropejskie porty, by potem i tak dotrzeć do Polski… z pominięciem polskich terminali i cła. Dziś, jak zdradzają nieoficjalne źródła branżowe, w tym komentarze Rafała Zahorskiego – modernizacja CE-59 nie tylko została wpisana w konkretny harmonogram, ale jest też ściśle koordynowana z PKP PLK. Mowa już nie o planach, a o etapach, terminach i kwotach.

Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) wylicza jasno: każde 1 euro zainwestowane w zrównoważoną logistykę to aż 5 euro wartości dodanej dla społeczeństwa. To oznacza, że inwestycje w CE-59 mają nie tylko sens techniczny i gospodarczy, ale i społeczny. A biorąc pod uwagę wspólne działania portów, kolei i rządu – tym razem wygląda na to, że historia faktycznie zatoczy koło i porty Pomorza Zachodniego wrócą na logistyczną mapę Europy z przytupem.

W spotkaniu uczestniczyli kluczowi przedstawiciele branży, w tym: Arkadiusz Marchewka – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Paweł Krężel – Dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Pyć i Stefan Rudnik z Portu Gdańsk, Piotr Gorzeński i Grzegorz Bławat z Portu Gdynia, Jarosław Siergiej i Rafał Zahorski z Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście, a także Marcin Mochocki, Maciej Kaczorek i Rafał Banaszkiewicz z PKP Polskich Linii Kolejowych.

fot: Polskie Linie Kolejowe S.A. , portal X

Zobacz podobne

Senat za przesunięciem wejścia w życie noweli o składkach ZUS płaconych przez marynarzy

Paulina Ledzinska

Sinice w ponad 20 nadmorskich kąpieliskach

Paulina Ledzinska

Nowoczesne Centrum Operacyjne na straży bezpieczeństwa gdańskiego portu

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie