Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Powiększony Kanał Dębicki i nowe nabrzeża. W Porcie Szczecin zakończono strategiczną inwestycje

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zakończył rozbudowę infrastruktury w rejonie Kanału Dębickiego. To jeden z największych projektów hydrotechnicznych ostatnich lat, wart niemal 279 mln zł. Efektem jest m.in. pogłębienie kanału, przebudowa nabrzeży oraz możliwość obsługi znacznie większych jednostek niż dotychczas.

15 lipca, w szczecińskim porcie podsumowano zakończony projekt modernizacji i rozbudowy infrastruktury w rejonie Kanału Dębickiego. Inwestycja obejmowała m.in. poszerzenie kanału ze 120 do 200 metrów oraz pogłębienie go do 12,5 metra głębokości technicznej.

— Za nami finał jednej z największych hydrotechnicznych modernizacji ostatnich lat. Poszerzony i pogłębiony Kanał Dębicki, nowe i przebudowane nabrzeża, a także infrastruktura umożliwiająca obsługę znacznie większych jednostek. Wszystko jest już gotowe. To efekt wielu miesięcy wytężonej pracy Grupy NDI, generalnego wykonawcy projektu – przekazali przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

W ramach inwestycji kompleksowo zmodernizowano nabrzeża Czeskie, Słowackie i Fińskie (łącznie ponad 1 km długości), wybudowano nowe Nabrzeże Norweskie (300 m) oraz rozpoczęto pierwszy etap budowy Nabrzeża Duńskiego. Na ich potrzeby zużyto dziesiątki kilometrów grodzic, rur stalowych, pali i kotew mikropalowych. W samym Kanale Dębickim wydobyto ok. 1,5 mln m3 urobku, który został przetransportowany rurociągiem na wyspę Ostrów Mieleński, gdzie przygotowano specjalne pole odkładu.

Modernizacji poddano również infrastrukturę techniczną w rejonie zaplecza nabrzeży – m.in. utwardzono place składowe, wykonano umocnienia dna oraz przygotowano teren pod dalszą rozbudowę, w tym m.in. terminal intermodalny i węzeł kolejowy.

Kulminacją wtorkowego wydarzenia było przyjęcie dużego transportu zbożowego. Do portu w Szczecinie wpłynął masowiec m/v Rodina. To jednostka pływająca pod banderą Malty, o długości 190 m, szerokości 32 m i zanurzeniu 10,5 m. Statek przypłynął z Goteborga, przewożąc 40 tys. ton śruty sojowej dla operatora portowego Viterra Polska. Został rozładowany przy Nabrzeżu Słowackim. Wcześniej, przed modernizacją, obsługa tak dużego transportu w tym rejonie byłaby niemożliwa.

— Pogłębiony basen portowy i zmodernizowane nabrzeża, razem z torem wodnym o głębokości technicznej 12,5 m, tworzą w tej chwili nowe możliwości biznesowe Portu Szczecin: obsługa większych ładunków to lepszy bilans ekonomiczny dla operatorów portowych – dodaje ZMPSiŚ.

Co dalej? Zgodnie z zapowiedziami, Nabrzeże Norweskie zostanie w kolejnych etapach wydłużone o ok. 600 m, co utworzy nowy odcinek – Nabrzeże Duńskie. Zakończono już prace przygotowawcze i wzmacniające brzeg na wyspie Ostrów Grabowski.

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” otrzymał dofinansowanie w wysokości 127,6 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (UE 2014–2020). Całkowita wartość inwestycji to prawie 279 mln zł.

Inwestorem był Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, a generalnym wykonawcą Grupa NDI.

Zobacz podobne

Nowoczesne Centrum Operacyjne na straży bezpieczeństwa gdańskiego portu

Daria Czaja

Czysta plaża dzięki EKO-WEEKENDOM

Daria Czaja

Gigantyczny MSC Poesia zawinął do Gdyni

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie