Po raz pierwszy w historii pociągi towarowe dotrą bezpośrednio do Portu Morskiego w Policach. W poniedziałek podpisano umowe na budowę węzła kolejowego w porcie – nowej linii kolejowej i nowoczesnej bocznicy. Transport ładunków stanie się szybszy, tańszy i bardziej ekologiczny. Ta przełomowa inwestycja, otwiera port na nowe możliwości.
Lepsza logistyka, większe możliwości przeładunkowe
– „Ta inwestycja to przełomowy krok w historii tego 5. co do wielkości portu w Polsce. Połączenie Polic z siecią kolejową oznacza lepszą dostępność, sprawniejszą logistykę, zwiększenie potencjału przeładunkowego i dalszą możliwość rozwoju. Port w Policach przyłączając się do polskiej i szerzej europejskiej sieci transportowej dosłownie otwiera się na świat” – mówił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, na temat inwestycji.
Do tej pory pociągi towarowe chcące dotrzeć do portu w Policach mogły dojechać jedynie do stacji Police Chemia, obsługującej zakłady Grupy Azoty. Transport do portu odbywał się przez to w ograniczonym zakresie. Podpisana umowa zakłada wybudowanie nowej linii 437, dzięki której możliwy będzie bezpośredni dojazd składów towarowych do portu w Policach. Oznacza to, że możliwe będzie przewożenie większej ilości surowców i towarów w szybszy, bardziej ekologiczny sposób.
Inwestycje będzie realizowana przez spółkę Torpol, Polskie Linie Kolejowe oraz Zarząd Morskiego Portu Police.
Nowoczesna infrastruktura
W ramach inwestycji powstanie zelektryfikowana linia nr 437 łącząca stację Police z nowo wybudowaną stacją towarową Port Morski Police. Linia zostanie wyposażona w urządzenia służące do sterowania ruchem kolejowym, zapewniające bezpieczny i płynny przejazd pociągów. Do tego wybudowany zostanie nowy wiadukt drogowy nad ulicą Jasienicką. To ważny element, który ma poprawić bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego na drodze wojewódzkiej nr 114 łączącej Nowe Warpno z Tanowem.
– „Usprawnienie przewozów towarowych to jeden z kluczowych filarów naszej działalności. Konsekwentnie realizujemy liczne inwestycje i inicjatywy, które przekładają się na szybszy i bardziej efektywny transport cargo. Ułatwiliśmy między innymi dostęp do tras przewoźnikom towarowym oraz zwiększyliśmy prędkości dla pociągów towarowych na sieci, likwidujemy ograniczenia i wąskie gardła, co znacząco przyspiesza realizację usług. Dzisiejsza umowa to kolejny ważny krok – inwestycja, która nie tylko zwiększy atrakcyjność połączeń do portów, ale również odciąży transport drogowy, przynosząc korzyści całemu sektorowi logistycznemu” — komentował Marcin Mochocki, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.

Korzyści dla Polic i całego regionu
Port w Policach to piąty co do wielkości polski port, który w 2024 roku zajął czwarte miejsce pod względem ilości przeładowanych towarów. Nowe połączenie kolejowe dodatkowo wzmocni jego pozycję, przyciągnie inwestorów i pozwoli na rozwój lokalnej gospodarki.
— „Naszym celem jest, by Police stały się regionalnym liderem w obsłudze ładunków gazowych, płynnych oraz masowych. Zwiększymy przepustowość przeładunkową i otworzymy port na nowe kierunki handlowe” — zapowiadał prezes Morskiego Portu Police, Dariusz Budzik.
Port otwiera się na świat
Inwestycja w linię kolejową nr 437 i bocznicę to wyjątkowy moment dla portu w Policach i całego Pomorza Zachodniego. Dzięki bezpośredniemu połączeniu kolejowemu transport towarów stanie się bardziej efektywny, ekonomiczny i przyjazny dla środowiska. Dodatkowo nowy wiadukt poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżowania na lokalnych drogach.
Prace mają zakończyć się najpóźniej w II kwartale 2027 roku. Ta inwestycja to efekt współpracy państwa, samorządu i biznesu, która przyniesie wymierne korzyści dla Pomorza Zachodniego i całej Polski.
Foto: Zarząd Portu Morskiego w Policach Sp. zoo