Polski Portal Morski
Aktualności Kongres Morski Stocznie Ważne

2,5 miliarda złotych na gospodarkę morską – deklaruje rząd Donalda Tuska

Najwięcej, bo 1,3 miliarda złotych, trafi na budowę nowych promów dla polskich armatorów. Zapowiedzi padły podczas zakończonego właśnie 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił, że to przełomowy moment dla branży i realna szansa na odbudowę pozycji Polski na Bałtyku.

Promy wracają na Bałtyk
Największą część zapowiedzianych środków – 1,3 miliarda złotych – przeznaczono na budowę nowoczesnych promów pasażersko-towarowych. Mają one trafić do polskich armatorów i znacząco wzmocnić krajową obecność na Bałtyku.

— Chcemy odzyskać przede wszystkim rynek i znowu mieć niekwestionowaną pozycję lidera na Bałtyku – powiedział Arkadiusz Marchewka.

240 milionów złotych dla stoczni
Celem jest odbudowa potencjału przemysłowego i wzmocnienie krajowego łańcucha dostaw.

— To wszystko finansowane z budżetu państwa. Wielka sprawa – zaznaczył Marchewka.

650 milionów złotych dla szczecińskiej uczelni
Jednym z filarów inwestycji jest nowa jednostka szkoleniowo-badawcza dla Politechniki Morskiej w Szczecinie. Zastąpi ona wysłużonego Nawigatora XXI. Jej budowa pochłonie 650 milionów złotych. Nowy statek będzie wyposażony w zaawansowane technologie, m.in. roboty podwodne i systemy automatyki. Wodowanie planowane jest na drugą połowę 2027 roku.

— Następca nawigatora XXI to już nie będzie jego kopia tylko nowa jednostka do szkolenia studentów. Będzie to statek wyposażony w roboty podwodne, w pełną automatykę. Będzie mógł przeprowadzać badania morskie, czyli robimy coś, czego do tej pory nie mieliśmy i w sumie miliard złotych na jednostki dla uczelni morskich ogromna sprawa – komentował Marchewka.

Rząd sfinansuje również budowę nowego żaglowca szkolnego, który zastąpi wysłużony Dar Młodzieży. Jego koszt nie został dokładnie podany, ale wpisuje się w ogólną pulę środków zapowiedzianych przez rząd.

— No i taka kropka nad i, nowy żaglowiec, następca daru młodzieży, czyli żaglowca, który jest naszą wizytówką na morzach i oceanach całego świata.

Polskie firmy zyskały pierwszeństwo
Ważną zmianą będzie wprowadzenie pierwszeństwa dla polskich przedsiębiorstw w przetargach publicznych, szczególnie tych organizowanych przez spółki Skarbu Państwa. Z postępowań mają być wykluczane firmy spoza Unii Europejskiej.

— Do tej pory było tak, że chociażby firmy z Chin realizowały różne przetargi. Polacy tego nie mogli robić. My podjęliśmy konkretną decyzję. Jest ona już ostateczna, że wszystkie realizowane działania przez GDDKiA, PKP czy nawet nasze urzędy morskie to już będą te postępowania, które będą wykluczać firmy spoza Unii Europejskiej – podkreślił wiceminister.

Deklaracja Szczecińska
Zwieńczeniem kongresu było podpisanie tzw. Deklaracji Szczecińskiej – wspólnego apelu ministrów ds. morskich państw UE do Komisji Europejskiej o przygotowanie nowej strategii przemysłów morskich.

— Chcemy, aby właśnie tutaj ze Szczecina wyszedł bardzo silny, zdecydowany głos całej europejskiej branży morskiej.

Rząd deklaruje, że to dopiero początek zmian, a 11. Międzynarodowy Kongres Morski może zostać zapamiętany jako moment, w którym kurs polskiej gospodarki morskiej został wyraźnie wyznaczony – w stronę nowoczesności, niezależności i silnej pozycji w Europie.

fot: Polska Morska

Zobacz podobne

Grupa Przemysłowa Baltic stawia na offshore i atom

Paulina Ledzinska

KONGRES MORSKI. Komentarze gości w relacji Polski Morskiej [WIDEO]

Bartłomiej Czetowicz

Ocena oddziaływania na środowisko konieczna dla przebudowy wejścia do Portu Morskiego w Ustce

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie