Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Parlament Europejski łagodzi przepisy o emisji CO₂

Unia Europejska stawia na kompromis między ekologią a konkurencyjnością przemysłu. Nowe przepisy dotyczące emisji CO₂ dla samochodów osobowych i dostawczych pozwolą producentom na większą elastyczność w realizacji celów klimatycznych.

Nowe zasady – mniej presji, więcej innowacji

Zdecydowaną większością głosów – 458 za, 101 przeciw, 14 wstrzymujących się – Parlament Europejski zatwierdził zmianę w przepisach regulujących emisje CO₂ przez nowe samochody osobowe i dostawcze. Wprowadzone regulacje pozwalają producentom uśredniać wyniki emisji CO₂ w latach 2025–2027, zamiast rozliczać się z każdego roku oddzielnie.

Nowe podejście oznacza, że jeśli w jednym roku przekroczone zostaną dopuszczalne limity, firma będzie mogła to zrównoważyć lepszymi wynikami w kolejnych latach. W praktyce daje to branży większe pole manewru, co jak podkreślają eksperci, może przełożyć się na odważniejsze inwestycje w innowacje.

-„Nowe regulacje zapewniają większą przewidywalność dla inwestycji i innowacji – szczególnie w segmencie lekkich pojazdów dostawczych, gdzie przejście na elektromobilność przebiega wolniej niż w przypadku aut osobowych” – przekazał w swoim komunikacie Parlament Europejski.

Wyzwanie do 2029 roku

Zgodnie z obowiązującym prawem, od 2025 roku średnie emisje CO₂ nowych pojazdów muszą być o 15% niższe niż w 2021 roku. Ten cel obowiązuje w całej Unii Europejskiej i pozostanie niezmienny do 2029 roku.

Zmiany nie oznaczają zatem obniżenia ambicji klimatycznych – chodzi raczej o ich bardziej realistyczne rozłożenie w czasie. Szczególnie istotne jest to dla mniejszych producentów oraz tych, którzy specjalizują się w lekkich pojazdach użytkowych. To u nich transformacja technologiczna, z powodu wyższych kosztów i trudności technicznych, postępuje wolniej.

Plan ratunkowy dla przemysłu

„Chcę, aby nasz europejski przemysł motoryzacyjny przejął inicjatywę” „- oznajmiła Ursula von der Leyen.

Nowelizacja przepisów to część szeroko zakrojonego planu działania Komisji Europejskiej na rzecz przemysłu motoryzacyjnego. Jego celem jest zwiększenie konkurencyjności europejskiej motoryzacji, zapewnienie stabilności produkcji na kontynencie oraz uniezależnienie się od zagranicznych dostaw surowców.

-„Naszym wspólnym celem jest zrównoważony, konkurencyjny i innowacyjny przemysł samochodowy w Europie, który przynosi korzyści naszym obywatelom, naszej gospodarce i naszemu środowisku” – zadeklarowała przewodnicząca Komisji Europejskiej, w czasie dialogu z przedstawicielami sektora, który miał miejsce 30 stycznia bieżącego roku.

W ramach planu Komisja zapowiedziała inwestycje rzędu 1,8 miliarda euro na rozwój łańcucha wartości w produkcji baterii. Priorytetem ma być stworzenie konkurencyjnej, europejskiej bazy produkcyjnej dla ogniw i akumulatorów, co pozwoli zwiększyć wartość dodaną pozostającą na unijnym rynku oraz poprawić bezpieczeństwo dostaw.

Ostatnia prosta do wejścia w życie

Parlament Europejski, uznając pilność sprawy, zgodził się na przyjęcie nowego prawa w trybie przyspieszonym. Formalnym warunkiem wejścia przepisów w życie jest jeszcze zatwierdzenie ich przez Radę UE – co jednak miało już miejsce 7 maja 2025 roku. 

To istotna wiadomość nie tylko dla branży, ale i dla konsumentów – bo choć celem pozostaje ograniczenie emisji, to nowe przepisy mają szansę wpłynąć także na stabilność cen, dostępność technologii i tempo wprowadzania innowacyjnych rozwiązań na rynek.

Motoryzacja w nowej erze

Decyzja Parlamentu to nie tylko sygnał wsparcia dla przemysłu, ale także element większej układanki: zielonej transformacji, która choć nie jest łatwa ma kluczowe znaczenie dla przyszłości Europy. W czasach rosnącej konkurencji Azji i dynamicznych zmian technologicznych, Unia stawia na równowagę – ochronę klimatu i wzmocnienie przemysłowego kręgosłupa wspólnoty.

Foto: Pixabay

Zobacz podobne

Polferries i Unity Line łączą siły. Powstaje nowa marka promowa POLSCA

Paulina Ledzinska

11. MKM: Repolonizacja gospodarki morskiej na pierwszy plan

LK

Prezes ZMPSiŚ: „Intermodal to nasze oczko w głowie”

LK

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie