Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Gdy Ameryka zamyka drzwi, Chiny pukają do Europy
Aktualności Bezpieczeństwo Ważne

Gdy Ameryka zamyka drzwi, Chiny pukają do Europy

Przez LK27 kwietnia 202527 kwietnia 2025

Stany Zjednoczone zaostrzają kurs wobec Chin, a Pekin nie czeka z założonymi rękami. Rozpoczyna ofensywę handlową, kierując swoje towary na nowe rynki – także do Europy. Czy Unia Europejska, wciągnięta w globalną grę handlową, poradzi sobie z naporem tanich produktów z Azji? A może czas na własną strategię?

Chiński zwrot na Zachód – ale bez USA

Jeszcze niedawno Chiny były dla Europy synonimem ryzykownego partnera gospodarczego. Dziś sytuacja się odwraca – Pekin obawia się nadmiernej zależności, tym razem od Stanów Zjednoczonych. Amerykańskie cła na chińskie towary, sięgające nawet 145%, sprawiły, że wielu producentów z Państwa Środka zaczęło nerwowo szukać nowych odbiorców. Efekt? Chiny chcą przenieść swój eksport tam, gdzie nie czekają na nie bariery celne – a Unia Europejska jest na szczycie tej listy.

Eksperci ostrzegają, że chińskie firmy mogą próbować „przekierować” swoje produkty z USA do Europy. A ponieważ wiele z nich powstaje z pomocą państwowych dotacji, są one znacznie tańsze niż europejskie odpowiedniki. Bruksela już teraz mówi o zagrożeniu dla miejsc pracy, konkurencji i całych branż.

Cła, zatory i niechęć do umów

Chociaż USA na razie zawiesiły planowane cła na produkty z Unii, groźba ich wprowadzenia nadal wisi w powietrzu. Mowa o 20% na towary warte aż 380 miliardów euro. Dla wielu europejskich firm oznaczałoby to ogromne straty. W odpowiedzi Bruksela rozważa scenariusz podobny do chińskiego – zwrot w stronę Azji Południowo-Wschodniej, Ameryki Łacińskiej czy Afryki.

-„Cła nałożone przez USA na Chiny mogą doprowadzić do przekierowania chińskiego eksportu do Unii Europejskiej, wywierając dodatkową presję na europejskich producentów i prawdopodobnie wywołując wezwania do protekcjonistycznej odpowiedzi ze strony Brukseli” – przekazało w komentarzu Centrum Studiów Strategicznych i Międzynarodowych (CSIS), z siedziba w Waszyngtonie.

Problem w tym, że takie otwarcie nie jest łatwe. Varg Folkman z European Policy Centre podkreśla, że Unia ma wewnętrzne trudności z zawieraniem nowych umów handlowych. Przykład? Porozumienie z państwami Mercosur (m.in. Brazylia i Argentyna), nad którym negocjacje trwały ćwierć wieku – i nadal nie weszło w życie, także przez opór Francji broniącej własnych rolników.

Chińska ofensywa – wszystko taniej

W tym samym czasie chińskie koncerny nie próżnują. Już teraz producenci aut elektrycznych – tacy jak BYD, XPeng czy Nio – coraz śmielej wkraczają na europejskie rynki. Dzięki rządowym dopłatom, niskim kosztom pracy i masowej produkcji oferują auta nawet o kilkanaście tysięcy euro tańsze niż ich europejscy konkurenci. W Niemczech, sercu przemysłu motoryzacyjnego, mówi się wprost o „egzystencjalnym zagrożeniu”.

W USA tego typu napływ został zablokowany 100-procentowym cłem. W Europie najwyższe stawki to maksymalnie 35%, a dla niektórych chińskich marek – zaledwie 17%. Różnica jest więc ogromna.

Deborah Elms z singapurskiej fundacji Hinrich przestrzega, że chińskie firmy siedzą na „górze towarów”, których nie mogą sprzedać w Ameryce. Najpierw zaleją nimi Azję i Europę, ale z czasem dostosują produkcję – bo bez zysków długo nie przetrwają.

„(Chińscy producenci) będą szukać możliwości w Azji Południowo-Wschodniej, w którą być może nie zainwestowali czasu, wysiłku i pieniędzy w przeszłości, ponieważ mieli lukratywny rynek amerykański, który zasysał wszystko, co wyprodukowali. Ale nie będą dalej produkować towarów, które nie przynoszą zysków, więc chińskie firmy szybko przestawią się na wytwarzanie innych produktów” – podkreśliła ekspertka.

Europa się broni, czy skutecznie?

Bruksela już planuje kontratak. Wprowadzono system wczesnego ostrzegania, który ma wyłapywać nagłe wzrosty importu. Jeśli tanie produkty z Chin czy innych krajów zaczną zagrażać lokalnym producentom, Unia będzie mogła szybko zareagować – poprzez cła antydumpingowe lub ograniczenia w imporcie.

Eksperci jednak ostrzegają, że łatwo można przekroczyć granicę i samemu stać się „Trumpem Europy”. Unia Europejska od lat uchodziła za orędownika wolnego handlu. Jeśli nagle zacznie stawiać bariery, może pogłębić globalne napięcia gospodarcze i narazić się na odwet.

Równowaga między otwartością a ochroną

Historia pokazuje, że zamykanie się przed światem nie zawsze się opłaca. Ale równie ryzykowne może być bezrefleksyjne otwieranie się na każdy napływ towarów – zwłaszcza tych wspieranych przez państwowe dotacje. Dla Europy nadchodzące miesiące będą testem jak połączyć wolny rynek z ochroną własnych firm, jak nie wpaść w gospodarczy populizm, ale i nie zostać z niczym.

Czas pokaże, czy Europa wyjdzie z tej potyczki silniejsza, czy zostanie jedynie poligonem starcia gigantów z Waszyngtonu i Pekinu.

fot. iStock / WD Stuart

BrukselacenyChinyDonald TrumpkomentarzofensywaPekinpolska-morskaStany ZjednoczoneświatTrumpUEumowyUnia EuropejskaUSAWaszyngtonZachód
Poprzednia Informacja
Fotowoltaiczna rewolucja nabiera tempa
Następna Informacja
Polski radiojachting pokazuje siłę. Polak z sukcesem na Mistrzostwach Europy

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie