Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Porty
  • Gróbarczyk grzmi w sprawie pieniędzy z KPO. Kłótnia o środki dla OT Port Świnoujście
Porty Ważne

Gróbarczyk grzmi w sprawie pieniędzy z KPO. Kłótnia o środki dla OT Port Świnoujście

Przez Bartłomiej Czetowicz15 kwietnia 202515 kwietnia 2025

Były minister w rządzie Prawa i Sprawiedliwości, odpowiedzialny za gospodarkę morską, Marek Gróbarczyk alarmuje: „Szczeciński port został wycięty z projektów CUPT-owskich”. Chodzi o środki z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. „To fałszywa teza” – odpowiadają przedstawiciele portu.

Spółka OT Port Świnoujście wnioskowała o niecałe 5 milionów złotych na zakup specjalistycznego sprzętu do obsługi transportu intermodalnego. CUPT negatywnie oceniło wniosek firmy. Środki otrzymały natomiast inne, trójmieskie porty. Właśnie z tego powodu politycy Prawa i Sprawiedliwości – Marek Gróbarczyk oraz Zbigniew Bogucki, pojawili się we wtorek przed bramą zarządu portu w Szczecinie.

„Pomorze Zachodnie jest marginalizowane”

Tak twierdzili politycy PiS w swoim wystąpieniu. Marek Gróbarczyk podkreślał, że nie jest zdziwiony taką sytuacją.

– Przecież wielokrotnie widziałem, jak minister Marchewka melduje się przed Donaldem Tuskiem, w ramach realizacji inwestycji czy przekazywania środków na porty trójmiejskie. Dlaczego spotyka nas taka sytuacja, że w tym wypadku Świnoujście jest wycinane z tych projektów, chociaż złożyło swój projekt, a CUPT znajduje się w obszarze Ministerstwa Infrastruktury? Okazuje się, że minister Marchewka nie miał żadnego wpływu na to. O tyle jest to dziwne, że przy każdej okazji ten minister chwali się, jak to port dobrze zarabia i przynosi pieniądze. To właśnie ten operator – tu w Szczecinie, w Świnoujściu – przynosi bodaj najwięcej środków finansowych do budżetu portu Szczecin-Świnoujście – powiedział Gróbarczyk.

To daleko idąca insynuacja – odpowiedział za pośrednictwem mediów społecznościowych ZMPSiŚ.

– Konkurs CUPT był kierowany do podmiotów komercyjnych, nie Zarządów Portów, a nawet nie wyłącznie portów – w konkursie mogli wziąć udział przedsiębiorcy z całej Polski lub zarządzający taborem kolejowym. I oni właśnie widnieją na wspomnianej tutaj liście. Ponad 12-procentowy wzrost przeładunków w Porcie w pierwszym kwartale również nie wskazuje na wspomnianą tu marginalizację – możemy przeczytać na oficjalnym profilu zarządu portów.

Były wojewoda zachodniopomorski, a obecnie poseł Zbigniew Bogucki podkreślał, że winny zaistniałej sytuacji jest także minister sportu ze Szczecina – Sławomir Nitras.

– Nitras zamiast pilnować interesów regionu, z którego pochodzi, miasta, z którego został wybrany, mieszkańców, którzy na niego głosowali, woli zajmować się swoim Rafałem. Jego kampanią. Tutaj, w porcie, niestety pieniądze struktur, które mogły i powinny trafić, nie trafiają i to jest rzecz absolutnie skandaliczna – komentował Bogucki.

„Teza jest fałszywa”

Tak wynika z komentarza, o który poprosiliśmy Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

– Świadczą o tym prowadzone przez Port projekty finansowane z Unii – dodam, że łączna wartość prowadzonych projektów to ponad 130 milionów euro i 500 milionów złotych – podała rzeczniczka prasowa ZMPSiŚ Weronika Gocłowska.

Marek Gróbarczyk, sugerując, że politycy powinni politycznie sterować wynikami konkursu, żeby „pasowało”, zapomina, że konkursy mają ściśle określone zasady – czytamy dalej w odpowiedzi portów.

– Są prowadzone przez odpowiednie instytucje UE (jak np. wspomniane Centrum Unijnych Projektów Transportowych). Dodać tu można jeszcze, że przyznawanie środków unijnych podlega przejrzystym zasadom oceny, a także wnikliwej kontroli i rozliczenia po ich uzyskaniu. Przedsiębiorcom stwarzamy warunki do funkcjonowania, jeśli możemy ich wspierać w ich projektach robimy to, ale są działania, które spółki podejmują samodzielnie i od nas niezależnie. To jest właśnie ta sytuacja. Naszą polityką budowania relacji ze spółkami operatorskimi jest wzajemne wzmacnianie się, tworzenie zdrowych relacji biznesowych i pozostawanie w bezpośrednim kontakcie. Właśnie taka relacja łączy nas z OT Port Świnoujście – stwierdziła Gocłowska.

O powody negatywnej decyzji CUPT w kwestii dofinansowania zapytaliśmy bezpośrednio w spółce OT Port Świnoujście. Poinformujemy, kiedy tylko otrzymamy w tej sprawie odpowiedź.

Poprzednia Informacja
Blisko 65 mln zł na tory podejściowe do mniejszych portów
Następna Informacja
ZMPSiŚ z nowymi projektami współfinansowanymi przez UE. Inwestycje w Szczecinie i Świnoujściu

Zobacz podobne

Prezydenckie weto zatrzymało Park Doliny Dolnej Odry. Jest komentarz rzecznika

LK9 listopada 20259 listopada 2025

Woda, która zostaje: Jak Wody Polskie walczą o każdy litr

LK9 listopada 20259 listopada 2025

Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym

Paulina Ledzinska9 listopada 20259 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Prezydenckie weto zatrzymało Park Doliny Dolnej Odry. Jest komentarz rzecznika
  • Woda, która zostaje: Jak Wody Polskie walczą o każdy litr
  • Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym
  • Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł
  • Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie