Polski Portal Morski
suwnica T3
Aktualności Porty Ważne

Kolejne suwnice dotarły do Baltic Hub

Do głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku dotarły ostatnie trzy z siedmiu suwnic STS – podała w środę spółka. Po rozładowaniu zostaną zamontowane na nabrzeżu T3, obok czterech innych, które ustawiono w listopadzie ubiegłego roku.

Biuro prasowe Baltic Hub w przesłanym komunikacie poinformowało, że każda z dostarczonych w środę suwnic waży prawie 2 tys. ton, ma ponad 96 metrów wysokości (140 metrów z podniesionym wysięgnikiem); jest w stanie podnieść kontener na wysokość 55 metrów i wynieść go nad pokład statku na długość 74 metrów, z udźwigiem do 65 ton.

Suwnice, które przypłynęły na chińskim statku Zhen Hua 32, do 18 marca zostaną rozładowane i ustawione na nabrzeżu T3 w Baltic Hub. Staną obok czterech suwnic, które w październiku ubiegłego roku wypłynęły z Changxin do Gdańska i pod koniec listopada zostały zamontowane na nabrzeżu.

„Pierwsze cztery suwnice STS przechodzą obecnie testy na statkach dowozowych. Testowe zawinięcie statku dalekomorskiego na nowe nabrzeże odbędzie się na początku kwietnia” – podała spółka.

W komunikacie przypomniano też, że oprócz suwnic STS, terminal T3 w Baltic Hub zostanie wyposażony w 20 automatycznych suwnic aRMG, które zoptymalizują obsługę kontenerów i poprawią bezpieczeństwo operacyjne na placach składowych. Jak wyjaśniono, suwnice te zapewnią bardziej wydajne i bezpieczniejsze środowisko pracy, ponieważ są sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, z dala od placu.

12 suwnic aRMG zostało już zmontowanych, a cztery z nich przechodzą obecnie testy. W pełni elektryczne suwnice aRMG przyczynią się również do wsparcia działań Baltic Hub na rzecz zrównoważonego rozwoju, ponieważ są zasilane energią wytwarzaną z odnawialnych źródeł.

„Nowe suwnice STS i aRMG umożliwią Baltic Hub znaczne zwiększenie wydajności operacyjnej i bezpieczeństwa na terminalu oraz będą wspierać zrównoważony rozwój firmy. Ukończenie budowy T3 nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby handlu międzynarodowego, ale także wzmocni rolę Polski w globalnej sieci logistycznej” – podkreślił dyrektor generalny Baltic Hub Jan Van Mossevelde, cytowany w komunikacie prasowym.

Instalacja kolejnych trzech suwnic STS jest kolejnym krokiem w kierunku częściowego uruchomienia nabrzeża T3. Pełne uruchomienie nabrzeża planowane jest na koniec września 2025 roku. Dzięki temu przepustowość terminalu Baltic Hub wzrośnie o dodatkowe 1,5 mln TEU, czyli do 4,5 mln TEU rocznie.

„Rozbudowa Baltic Hub to duża inwestycja w przyszłość globalnej logistyki. Do końca 2025 r. będziemy oferować jeszcze bardziej zaawansowane i wydajne zaplecze do obsługi kontenerów. Ten rozwój przynosi korzyści polskiej gospodarce, ułatwia handel w całym regionie i gwarantuje, że Baltic Hub pozostanie najlepszym wyborem dla globalnych linii żeglugowych” – powiedział Jan Van Mossevelde.

Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, obecnie posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym największe kontenerowce świata. W 2023 roku terminal obsłużył 2,05 miliona TEU i zatrudnia ponad 1,4 tys. osób. 

fot. Baltic Hub

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie