Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Port Gdynia: rozpoczęły się prace techniczne służące wyprowadzeniu jednostki „Khatanga” z portu
Aktualności Porty Ważne

Port Gdynia: rozpoczęły się prace techniczne służące wyprowadzeniu jednostki „Khatanga” z portu

Przez DC4 marca 20254 marca 2025

Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) poinformował, że we wtorek rozpoczęły się prace techniczne na pokładzie statku „Khatanga”, które pozwolą na usunięcie jednostki z portu. Rosyjski zbiornikowiec, który od 2017 r. cumuje w gdyńskim porcie, nie nadaje się do samodzielnej żeglugi.

„Dziś o godzinie 10.00 rozpoczęły się prace techniczne na pokładzie jednostki +Khatanga+, służące przygotowaniu do jej usunięcia z Portu Gdynia. Na dodatkowe pytania ze względów bezpieczeństwa nie udzielamy komentarza” – poinformowała we wtorek rzeczniczka prasowa ZMPG Kalina Gierblińska.

Na początku lutego br. w mediach społecznościowych Ministerstwo Infrastruktury podało, że zgodnie z decyzją wydaną przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni (UMG), gdyński port został zobowiązany do usunięcia rosyjskiego statku „Khatanga”, który stoi w porcie od 2017 roku. Podano, że jednostka zagraża bezpieczeństwu żeglugi i jest wycofana z eksploatacji.

Rzeczniczka prasowa UMG Magdalena Kierzkowska przekazała wówczas, że dyrektor UMG wydał Zarządowi Morskiego Portu Gdynia zarządzenie usunięcia tego statku. Tłumaczyła, że są to działania zmierzające do skutecznego rozwiązania kwestii statku, który po latach przebywania w Gdyni z niejasnym i zmiennym statusem własnościowym jest obiektem niezdolnym do samodzielnej żeglugi. Statek jest bez załogi, bez zasilania i w aktualnym stanie stanowi potencjalne zagrożenie dla infrastruktury portowej.

Zapewniała wówczas, że „Khatanga” jest pod stałym nadzorem ze strony Portu Gdynia oraz służby dyżurnej Kapitanatu.

W lutym przedstawicielka gdyńskiego portu informowała, że „ZMPG będzie dążyć do sprzedaży tej jednostki, aby z jej ceny pokryć przynajmniej część zobowiązań, jakie powstały wskutek nieopłacania postoju przez rosyjskiego armatora”. Informowała, że rekompensata za postój jednostki wynosi ok. 13 mln złotych.

Ministerstwo Infrastruktury w lutym br. przekazało, że ZMPG będzie domagać się od rosyjskiego armatora zwrotu kosztów za cały okres cumowania jednostki w porcie.

Gdyński magistrat na swojej stronie wskazał, że zbiornikowiec „Khatanga” ma ponad 150 metrów długości, 26 metrów szerokości i waży ponad 15 tys. ton. Służył do transportu ropy naftowej i jej pochodnych. Od 2017 roku cumuje w Porcie Gdynia, gdzie został zatrzymany, kiedy nie przeszedł kontroli technicznej. Statek miał przejść remont i odpłynąć, ale do tego nie doszło. W 2020 roku armator jednostki – Murmansk Shipping Company – ogłosił upadłość przez co „Khatanga” pozostała w porcie.

Jak wynika z informacji medialnych rosyjski zbiornikowiec dwukrotnie zerwał się z cum zagrażając bezpieczeństwu innych statków.

źródło: PAP

fot. Port Gdynia, Tadeusz Urbaniak

GdańskGdyniaKalina GierblińskaKhatangaMIMinisterstwo InfrastrukturyMorze Bałtyckiepolska-morskaPort GdańskRosjaZarząd Morskiego Portu GdyniaZMPG
Poprzednia Informacja
Naukowcy: topnienie lodowców może znacząco spowolnić prądy oceaniczne
Następna Informacja
Wielka operacja logistyczna w Porcie Gdańsk [WIDEO]

Zobacz podobne

Polsko-koreański impuls dla przemysłu morskiego – ORKA jako katalizator rozwoju morskiego i technologicznego Polski

Paulina Ledzinska18 listopada 202518 listopada 2025

Niedrogi czujnik do wykrywania w wodzie związków z fajerwerków

Paulina Ledzinska18 listopada 202518 listopada 2025

Nowy etap dla Świnoujścia: Przełomowe operacje LNG

LK18 listopada 202518 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Polsko-koreański impuls dla przemysłu morskiego – ORKA jako katalizator rozwoju morskiego i technologicznego Polski
  • Niedrogi czujnik do wykrywania w wodzie związków z fajerwerków
  • Nowy etap dla Świnoujścia: Przełomowe operacje LNG
  • Vestas pod lupą radnych: Wyjazdowa komisja w szczecińskiej fabryce
  • Zobacz kielich sprzed 300 lat [ZDJĘCIA]

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Spotkanie ekspertów: „Bezpieczeństwo transportu intermodalnego — szanse i zagrożenia”

LK16 listopada 202516 listopada 2025
16 listopada 202516 listopada 20250

„Barierą jest cena zielonego wodoru na rynku” –...

Paulina Ledzinska16 listopada 202515 listopada 2025
16 listopada 202515 listopada 20250

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie