Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • „Chcemy, aby dostrzeżono nasz potencjał”. Apel prezesa portu w Kołobrzegu
Aktualności Polska Morska TV Porty Ważne

„Chcemy, aby dostrzeżono nasz potencjał”. Apel prezesa portu w Kołobrzegu

Przez Paulina Ledzinska10 lutego 202511 lutego 2025

Polska gospodarka morska kojarzy się głównie z dużymi portami – Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście. To tam notuje się rekordowe przeładunki i realizuje wielkie inwestycje infrastrukturalne. Tymczasem małe porty, choć mają skromniejsze możliwości, pełnią istotną rolę w systemie transportowym i gospodarczym kraju. Wciąż jednak brakuje im odpowiedniego wsparcia i strategii rozwoju – to jeden z wątków ostatniego odcinka podcastu Polska Morska.

Polska Morska rozmawia z Prezesem Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg, Arturem Lijewskim. Prezes podkreśla, że przez lata małe porty były pomijane w krajowej polityce gospodarki morskiej.

— Jako kraj stanęliśmy przed wielkim wyzwaniem transformacji energetycznej i nagle okazało się, że małe porty mogą odegrać w tym kluczową rolę – zarówno w zakresie obsługi morskich farm wiatrowych, jak i w obszarze bezpieczeństwa – komentuje Lijewski.

Ustawa o portach i przystaniach morskich z 1996 roku stworzyła silne podstawy do rozwoju dużych portów, jednak małe porty zostały wrzucone do jednej kategorii bez wyraźnej klasyfikacji. Przez lata borykały się z wieloma problemami, od trudności własnościowych po brak systemowego wsparcia finansowego.

— Małe porty nie zostały przygotowane do postawionych przed nimi zadań. Brakowało dobrych praktyk i mechanizmów wsparcia. Musieliśmy działać na własną rękę – przejmować tereny, tworzyć ofertę inwestycyjną i szukać źródeł finansowania – dodaje.

To właśnie brak dostępu do stabilnych funduszy był i nadal jest jednym z kluczowych problemów. Podczas gdy duże porty mogą liczyć na wsparcie unijne i państwowe, małe ośrodki często muszą walczyć o każdą złotówkę.

Dalsza część artykułu pod materiałem filmowym.

Nowe możliwości – transformacja energetyczna i obronność

Jeszcze kilka lat temu temat małych portów rzadko pojawiał się w debatach publicznych. Zmieniło się to wraz z nowymi wyzwaniami, które stanęły przed Polską, zwłaszcza w obliczu wojny w Ukrainie i konieczności zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju.

— Małe porty zaczynają pełnić strategiczną rolę. Obsługa morskich farm wiatrowych, transport surowców, a nawet kwestie obronności – to wszystko sprawia, że nasza rola rośnie. Nie możemy pozwolić, by zostało to zignorowane – zaznacza prezes Portu Kołobrzeg.

Kołobrzeg jako jeden z pierwszych portów w Polsce zaangażował się w obsługę ładunków zbożowych z Ukrainy, pokazując, że małe porty mogą skutecznie wspierać krajową logistykę.

— Szybko zareagowaliśmy na kryzys związany z wojną. Nasz port przyjął transporty zboża i dostarczył je dalej do Europy. To udowodniło, że możemy odgrywać ważną rolę, jeśli tylko dostaniemy odpowiednie narzędzia do działania – dodaje.

Czy jest szansa na zmiany?

W ostatnich latach coraz częściej mówi się o konieczności wsparcia małych portów. Wciąż jednak brakuje jednolitej strategii ich rozwoju i mechanizmów finansowania inwestycji infrastrukturalnych.

— Chcemy, aby w końcu dostrzeżono nasz potencjał. Małe porty mogą wspierać duże porty i rozwijać funkcje, na które tam brakuje miejsca. Musimy jednak mieć jasne zasady gry i stabilne finansowanie – podsumowuje Artur Lijewski.

fot: Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg

Kołobrzegpodcastpolska morskaPolskie PortyPort Kołobrzegport morski kołobrzeg
Poprzednia Informacja
Co najmniej 27 tys. łososi uciekło z hodowli, mogą zagrozić ekosystemowi
Następna Informacja
Eksperci: ochrona i odtwarzanie mokradeł to również akt patriotyzmu

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie