Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Orlen przy wsparciu unijnym chce wybudować w Szczecinie hub wodorowy
Aktualności Inne Ważne

Orlen przy wsparciu unijnym chce wybudować w Szczecinie hub wodorowy

Przez Paulina Ledzinska8 lutego 20258 lutego 2025

Orlen planuje budowę w Szczecinie instalacji do produkcji wodoru. Hub ma powstać w ramach projektu realizowanego przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Koncern ogłosił zapytanie ofertowe w sprawie inwestycji; odpowiedzi można składać do 28 lutego.

W opublikowanej dokumentacji postępowania „Budowa instalacji do produkcji wodoru – hub Szczecin” Orlenpoinformował, że zadanie to dotyczy kompleksowego wykonania robót w formule EPC, „pod klucz”. Koncern wyjaśnił, że inwestycja będzie prowadzona na potrzeby projektu „Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland” przy dofinansowaniu z budżetu UE w ramach programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility.

Jak podał w ogłoszeniu Orlen, zakres przedsięwzięcia ma obejmować budowę infrastruktury wytwarzania wodoru z odnawialnych źródeł energii wraz z elektrolizerem zasilanym energią z tych źródeł, magazynami oraz infrastrukturą do załadunku o mocy ok. 5 MW i wydajności na poziomie co najmniej 85 kg wodoru na godzinę.

Według koncernu, realizacja inwestycji ma potrwać do dwóch lata od chwili podpisania umowy z wybranym w postępowaniu oferentem. W tym terminie koncern oczekuje finalizacji wszystkich prac w formule EPC, zakończenia rozruchów, testów i prób funkcjonalnych oraz uruchomienia instalacji i przekazania dokumentacji powykonawczej.

Odpowiedzi na ogłoszone zapytanie ofertowe dotyczące hubu można składać do 28 lutego br.

W kwietniu 2024 r. koncern oznajmił, że otrzymał 62 mln euro bezzwrotnego wsparcia z UE na projekt „Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland”; dofinansowanie obejmie budowę w Polsce 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru i instalacji produkcji „zielonego”, odnawialnego wodoru.

Orlen wyjaśniał wtedy, że unijne wsparcie zostało przekazane na realizację trzeciej fazy projektu, a w ramach pierwszych dwóch etapów koncern rozpoczął budowę ośmiu stacji tankowania wodoru w całej Polsce oraz instalacji produkcji wodoru jakości automotive we Włocławku – inwestycje te już wcześniej otrzymały dofinansowanie w wysokości 70 mln zł z funduszu Łącząc Europę. W ramach tych środków, jak przypominał koncern – uruchomiono m.in. dostawy paliwa wodorowego dla pojazdów komunikacji miejskiej w Poznaniu oraz rozpoczęto testy stacji tankowania wodoru w Katowicach.

Orlen zapowiadał, że kolejne stacje tankowania wodoru będą uruchamiane m.in. w Pile, Warszawie, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie i Włocławku, jako obiekty do zasilania autobusów miejskiej komunikacji publicznej, samochodów osobowych i ciężarowych. Koncern informował, że w trzecim etapie projektu zamierza zbudować 16 kolejnych ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, które będą rozmieszczone w sieci transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T w różnych częściach kraju.

Także w kwietniu 2024 r. Orlen podawał, że planuje budowę w Szczecinie instalacji do produkcji wodoru jakości automotive, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii.

Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR.

Na początku stycznia br. Orlen ogłosił nową strategię do 2035 r. Według niej, skumulowane nakłady inwestycyjne z uwzględnieniem inwestycji kapitałowych w latach 2025-2035 mogą wynieść do 380 mld zł. Koncern podkreśla, że istotnym elementem jego zaktualizowanej strategii jest m.in. rozszerzenie oferty paliwowej, która za 10 lat w ponad 25 proc. ma bazować na zeroemisyjnych źródłach. Strategia zakłada też spadek emisji w segmencie downstream przez produkcję wodoru niskoemisyjnego – w 2035 r. ma to być 210 tys. ton czystego wodoru do produkcji rafineryjnej i transportu.

źródło: PAP / fot: Orlen S.A.

grupa orlenorlenpaliwapolska morskaSzczecinwodór
Poprzednia Informacja
Sejm jednogłośnie przyjął uchwałę ws. upamiętnienia 105. rocznicy zaślubin Polski z morzem
Następna Informacja
Jest nowy przetarg dot. pogłębienia drogi wodnej do portu w Elblągu

Zobacz podobne

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 

LK6 listopada 20256 listopada 2025

Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum

Paulina Ledzinska6 listopada 20256 listopada 2025

Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej

Paulina Ledzinska6 listopada 20255 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 
  • Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum
  • Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej
  • „Sabotaż, szpiegostwo, atak” – to tematyka grudniowego forum o bezpieczeństwie
  • Klimczak: 450 mln euro z UE na rozwój infrastruktury kolejowej i morskiej

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie