Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Fast Terminals napędza rozwój szczecińskiego portu. Historyczny przeładunek 10-milionowej tony

33 lata historii, miliony ton przeładowanych towarów i symboliczne momenty, które budują pozycję lidera – tak można podsumować działalność Fast Terminals. To pierwszy w polskich portach terminal wybudowany przy Nabrzeżu Belgijskim w Szczecinie.

Na początku 2025 roku firma świętowała przeładunek 10-milionowej tony, która symbolicznie zamyka jeden rozdział i otwiera kolejny w historii terminala.

21 marca 1992 roku terminal obsłużył swój pierwszy statek – „Martrans”. Na jego pokład załadowano 500 ton katod miedziowych KGHM. Był to początek działalności spółki powołanej w formie joint-venture przez angielską firmę Fast Shipping i Zarząd Portów Szczecin-Świnoujście. Terminal, zbudowany przy Nabrzeżu Belgijskim i szybko zyskał renomę jako ogniwo w łańcuchu logistycznym eksportu i importu przez polskie porty.

Od samego początku Fast Terminals był powiązany z linią żeglugową Fast Lines, założoną przez Hermana Scheersa z Antwerpii. Dziś linia ta jest ostatnią regularną linią drobnicową operującą ze Szczecina.

Terminal rozwijał się dynamicznie, przechodząc przez różne etapy. Początkowo koncentrował się na ładunkach eksportowych, jednak z czasem, w wyniku zmian gospodarczych, jego działalność przesunęła się w stronę importu. W 2007 roku belgijska firma Fast Lines przejęła pełną kontrolę nad terminalem, wykupując udziały Zarządu Portów Szczecin-Świnoujście.

W 2016 roku nazwa Fast Terminals zyskała nowe znaczenie dzięki realizacji inwestycji na terenie Wolnego Obszaru Celnego. Powstał tam nowy terminal z magazynem przystosowanym do obsługi ładunków masowych.

Firma pozostała w rękach rodziny Scheersów, której kolejne pokolenie konsekwentnie rozwija działalność spółki. Na początku 2025 roku Fast Terminals osiągnął przeładunek 10-milionowej tony. Jubileuszowy ładunek – wiązka stali wyprodukowana w hucie ArcelorMittal Dąbrowa Górnicza – został załadowany na statek „Fast Sim”, należący do Fast Lines, i wysłany do angielskiego portu.

– Mamy poczucie, że ta cezura to ważny punkt w historii firmy. I ta historia już teraz pisze się dalej – podkreśla Piotr Maj, Prezes Zarządu Fast Terminals.

Rok 2024 Fast Terminals zakończył wzrostem przeładunków na poziomie blisko 42%. Spółka jest obecnie największym przeładowcą drewna w szczecińskim porcie i stale rozwija swoje możliwości. Firma inwestuje w infrastrukturę i usprawnienia operacyjne, jednocześnie pozostając kluczowym elementem w logistyce regionalnej i międzynarodowej.

zdjęcia autorstwa Piotra Wasila, pracownika Fast Terminals

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie