Okręt ORP Sokół, znajdujący się na dziedzińcu Muzeum Marynarki Wojennej przy bulwarze Nadmorskim, będzie można zwiedzać jesienią. Prace wewnątrz są wykonane w 80 procentach.
Od kilku miesięcy trwają prace przygotowawcze mające umożliwić wszystkim chętnym zwiedzanie okrętu. Zostały wykonane w 80 procentach, ale ORP Sokół nie będzie dostępny na wakacje – jak zakładano jesienią ubiegłego roku.
Dawny okręt jest po dłuższym postoju w stoczni, gdzie większość prac została wykonana – opowiada Tomasz Miegoń, dyrektor Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.
Dodaje, że okręt został oczyszczony i pomalowany kilkoma warstwami farby okrętowej.
Dołożymy jeszcze dwie warstwy i dodatkowo wszystko będzie pokryte lakierem bezbarwnym, aby maksymalnie spowolnić proces degradacji farby. Kilka dni temu skończyliśmy malowanie najtrudniejszych elementów wewnątrz wyrzutni torpedowych i wąskiej nieprzyjaznej przestrzeni – uzupełnia.
W okręcie mają pojawić się elementy multimedialne: dźwięki, pingi (sygnały sonaru), odpowiednie światło, a także hologram marynarza, który ma być swoistego rodzaju przewodnikiem po Sokole.
Z czasem powinna działać także część okrętowych monitorów. Czynny od początku będzie peryskop, przez który widać plażę i marinę.
W środku będzie można zobaczyć także m.in.
kuchnię, gdzie marynarze na powierzchni 1,5 metra kwadratowego przygotowywali posiłki dla 25 osób
stanowiska elektryka, nawigatora, operatora urządzeń służących wykrywaniu innych okrętów
prysznic i toaletę
wyrzutnie torped
kajutę dowódcy
silniki
Sporo jest do zrobienia jeszcze wokół eksponatu. Do Sokoła będzie się wchodzić i wychodzić z niego dzięki włazom wyciętym w kadłubie okrętu. Do nich dostaniemy się poprzez pomost stylizowany na trap.
W tym względzie prace są jednak zaawansowane wciąż w stopniu niewystarczającym. W wakacje ma się to zmienić.
Wyposażenie Sokoła i prace mają trwać także po udostępnieniu go do zwiedzania.
Chcemy zrobić z tego okrętu prawdziwą perełkę, która będzie przyciągała zwiedzających – kończy Tomasz Miegoń.
ORP „Sokół” to okręt typu Kobben, który został zbudowany w niemieckiej stoczni Nordseewerke dla Królewskiej Marynarki Wojennej Norwegii i zwodowany 2 września 1966 r. Po zakończeniu służby w norweskiej marynarce jednostkę przekazano polskim siłom zbrojnym.
Biało-czerwoną banderę podniesiono na niej 4 czerwca 2002 r. Okręt był trzecim „Sokołem” w historii polskiej Marynarki Wojennej i spadkobiercą zaszczytnych tradycji jednego z najsłynniejszych okrętów podwodnych II wojny światowej. Do jego podstawowych zadań należała obrona, ochrona oraz patrolowanie polskiego wybrzeża.
W czasie 16 lat służby dla naszego kraju uczestniczył on w wielu międzynarodowych ćwiczeniach. Na koncie ma 174 zanurzenia i 26 tys. przebytych mil morskich.
Wyporność: na powierzchni – 459 t, w zanurzeniu – 524 t
Wymiary: długość – 47,40 m, szerokość – 4,60 m, zanurzenie – 4,30 m
Prędkość maksymalna: nawodna – 12 węzłów, podwodna – 18 węzłów
Zasięg: 5 000 Mm przy prędkości 8 węzłów (na powierzchni); 350 Mm przy prędkości 6 węzłów (w zanurzeniu)
Uzbrojenie: 8 wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm
Załoga: 21 osób (w tym 5 oficerów)
Źródło https://www.trojmiasto.pl