Polski Portal Morski
Aktualności

Wiceprezes PGNiG: gdy Europa zwraca się w kierunku LNG, my mamy już ugruntowaną pozycję na tym rynku

Kiedy cała Europa zwraca się w kierunku LNG, chce budować terminale, szuka wolnych statków, slotów w portach, my mamy już ugruntowaną pozycję na tym rynku – powiedział w poniedziałek podczas konferencji Gazterm w Międzyzdrojach wiceprezes PGNiG Przemysław Wacławski.

Spółka podczas konferencji poinformowała o zawarciu porozumienia w sprawie możliwości podpisania umowy długoterminowej na dostawy 3 mln ton LNG rocznie, czyli około 4,05 mld m sześciennych gazu ziemnego po regazyfikacji, od Sempra Infrastructure Partners.

„Jesteśmy zdeterminowani, by poszerzać współpracę z amerykańskimi dostawcami LNG. Już dawno widzieliśmy w LNG możliwość dywersyfikacji dostaw gazu do Polski, możliwość zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w Polsce i od początku patrzymy w kierunku Stanów Zjednoczonych” – powiedział w poniedziałek wiceprezes PGNiG Przemysław Wacławski.

Dodał, że współpraca z Amerykanami jest „sukcesywnie wzmacniana” od pierwszej dostawy LNG w czerwcu 2017 r., a ostatnie wydarzenia „potwierdzają prawidłowość” tej strategii spółki.

„W momencie, kiedy cała Europa zwraca się w kierunku LNG, chce budować terminale, szuka wolnych statków, slotów w portach, my mamy już ugruntowaną pozycję na tym rynku” – powiedział wiceprezes PGNiG.

Długoterminowy, dwudziestoletni kontrakt na zakup łącznie 3 mln ton LNG rocznie tj. około 4,05 mld m sześć. gazu ziemnego po regazyfikacji, oznacza – jak mówił Wacławski – 20 proc. rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce. „To pokazuje, jak duży jest to dla nas kontrakt” – wskazał.

Potencjalne dostawy będą – jak wskazano – realizowane za pośrednictwem terminali skraplania gazu ziemnego: Cameron LNG w Luizjanie lub Port Arthur LNG w Teksasie, a pierwsze dostawy LNG spodziewane są nie wcześniej niż w 2027 roku.

Gaz do Polski trafiłby m.in. poprzez pływający terminal regazyfikacyjny w Zatoce Gdańskiej. Przyszła umowa oparta byłaby na formule free-on-board, co oznacza, że odbiór i transport ładunków leży po stronie kupującego.

źródło PAP/ fot. PGNiG

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie