Polski Portal Morski
Aktualności

Hiszpania: Rusza fizyczna i cyfrowa budowa fregat przyszłości

W stoczni Navantia zaczęła się budowa pierwszej fregaty przeciwlotniczej typu F-110 dla hiszpańskiej marynarki wojennej. Równolegle z fizycznym okrętem będzie powstawał jego „cyfrowy bliźniak”, czyli zdigitalizowany obraz fregaty, dający możliwość zdalnego kontrolowania jej pracy a nawet symulowania działania systemów pokładowych.

W zakładach stoczniowych koncernu Navantia w Ferrol zorganizowano 6 kwietnia 2022 roku uroczystość cięcia blach pierwszej fregaty przeciwlotniczej typu F-110, budowanej dla hiszpańskiej marynarki wojennej. Ceremonii przewodniczył premier Hiszpanii Pedro Sánchez i wzięli w niej udział dodatkowo: wicepremier ds. pracy i gospodarki społecznej Yolanda Díaz, minister finansów María Jesús Montero, prezes Navantii Ricardo Domínguez oraz dyrektor stoczni Ferrol Eduardo Dobarro.

Fot. Navantia

Tak duża ranga tej uroczystości jest zrozumiała ponieważ w Navantii powstanie jedna z najnowocześniejszych fregat przeciwlotniczych na świecie, która będzie porównywana pod względem możliwości tylko z najnowszymi okrętami klasy AEGIS. Nowe hiszpańskie jednostki będą bowiem wyposażone w najbardziej aktualną wersję okrętowego systemu kierowania uzbrojeniem AEGIS, współpracującego z najnowszym, amerykańskim radarem obserwacji sytuacji powietrznej AN/SPY-7. Różnica będzie więc polegała jedynie na liczbie rakiet zabieranych w wyrzutniach pionowego startu, których ze względu na mniejszą wyporność i długość hiszpańskich fregat (6180 ton i 146 m w porównaniu do 9600 ton i 160 m) będzie po prostu mniej.

Hiszpanie nie mają również jak na razie dostępu do rakiet manewrujących i nie mogą ich wykorzystywać na swoich okrętach. Podkreśla się jednak, że „fregaty F-110 są wielozadaniowymi jednostkami eskortowymi, przygotowanymi do zwalczania celów powietrznych, nawodnych i podwodnych, które służą: do ochrony własnych zespołów okrętowych i projekcji siły, mogą pełnić funkcje związane z bezpieczeństwem na morzu oraz wsparciem władz cywilnych”.

W sumie ma powstać pięć okrętów typu F-110 za około 4,32 miliarda euro. Jedna fregata będzie więc kosztowała około 850 milionów euro. Kontrakt na budowę F-110 został podpisany w 2019 roku, pierwszy okręt ma zostać do użytku w 2027 roku, a kolejne mają być przekazywane co dwanaście miesięcy. Fregaty F-110 będą budowane tylko w zakładach stoczniowych Navantii w Ferrol. Wybór nie był przypadkowy, ponieważ to właśnie tam wyprodukowano ponad dwadzieścia lat wcześniej wszystkie fregaty typu F-100/ Álvaro de Bazán, pierwsze hiszpańskie okręty klasy AEGIS.

Teraz jednak ma nastąpić prawdziwy skok generacyjny. Nowe fregaty będą np. wyposażone w charakterystyczny, zintegrowany maszt MASTIN (mástil integrado), z wkomponowanymi w jego strukturę ścianowymi antenami aktywnymi AESA radaru AN/SPY-7 (na pasmo X i S), systemów walki elektronicznej C-ESM (Communication ESM) i R-ESM (Radar ESM), systemu identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy” IFF, systemu obserwacji i śledzenia w podczerwieni klasy IRST (infrared search and track) oraz urządzeń łączności. Systemy obserwacji i uzbrojenia będą spinane przez hiszpański okrętowy system walki SCOMBA połączony (dzięki pomocy koncernu Lockheed Martin) z kanałem przeciwlotniczym amerykańskiego systemu kierowania uzbrojeniem AEGIS.

Amerykańskie będą również rakiety przeciwlotnicze. Obronę średniego zasięgu mają zapewnić pociski SM-2 Block IIIB. Obronę strefy bliskiej mają zabezpieczyć pociski ESSM Block II. Hiszpanie wprowadzą więc najnowsze, amerykańskie rakiety, które w przypadku ESSM będą miały już możliwość działania według zasady „wystrzel i zapomnij” (co zwiększy liczbę jednocześnie zwalczanych celów). Wszystkie rakiety przeciwlotnicze będą odpalane z wyrzutni pionowego startu Mk 41 Baseline VII. Zwalczanie celów nawodnych będą zabezpieczały rakiety przeciwokrętowe Harpoon Block II oraz armata główna (bez wskazania na razie: czy będzie to system Leonardo Oto Melara czy BAE Systems Mk 45 Mod 4).

Fregaty F-110 będą również przygotowane do zwalczania okrętów podwodnych. W tym celu zadbano o sensory: podkilowy sonar UMS 4110 i sonar holowany CAPTAS 4, uzbrojenie obejmujące: śmigłowiec (najprawdopodobniej Sikorsky SH-60B) i wyrzutnie dla lekkich torped Raytheon Mk 54, jak i nową, bardziej wydajną i cichą, hybrydową siłownię w układzie spalinowo-elektrycznym CODELAG.

Niewątpliwą nowością w porównaniu do fregat F-100 będzie wyposażenie F-110 w przestrzeń zadaniową, na której będzie można szybko zamontować kontenerowe moduły misyjne. To właśnie dzięki nim będzie można znacznie rozszerzyć zakres zadań wykonywanych przez nowe fregaty. Moduły misyjne są opracowywane równolegle z budową okrętów przez Navantia Sistemas i mają one pozwolić nawet na wykonywanie operacji przeciwminowych.

Hiszpanie wykorzystali do tego m.in. miejsce, w którym można by zmieścić drugi hangar dla śmigłowca. Wygospodarowano w ten sposób pokład o powierzchni około 160 m2, na którym zmieszczą się np. dwie łodzie klasy RHIB i trzy standardowe kontenery.

Fregata ze stali i oprogramowania

Duży okres pomiędzy zatwierdzeniem przez Radę Ministrów programu (29 marzec 2019 rok) a cięciem blach nie wynika z trudności technicznych, ale z przyjętego harmonogramu prac. Po pierwsze. wiedziano, że pochylnie stoczni Ferrol zajęte były budową dwóch okrętów logistycznych typu Supply o wyporności 19500 ton dla australijskiej marynarki wojennej. Po drugie, przed cięciem blach trzeba było uruchomić również inne programy niezbędne, by nowe fregaty w ogóle powstały – w tym zajęto się zintegrowanym masztem MASTIN.

Fot. Navantia

Źródło: https://defence24.pl/przemysl/navantia-rusza-fizyczna-i-cyfrowa-budowa-fregat-f-110 Fot.: Navantia

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie