Polski Portal Morski
Aktualności

Spółka Polskie Promy przygotowuje się do podpisania kontraktu

  Trwają ostatnie przygotowania do podpisania kontraktu na budowę trzech promów dla spółki Polskie Promy. Dwie z tych jednostek (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach peżemetowskiej spółki promowej Unity Line.

        Przypomnijmy, że 30 sierpnia br. premier Mateusz Morawiecki podpisał umowę inwestycyjną na kwotę 650 mln zł. a 14 września Maciej Furmański, prezes spółki Polskie Promy sp. z o.o., powołanej do budowy nowych jednostek, podpisał umowę objęcia udziałów o wspomnianej wysokości przez Skarb Państwa w tejże spółce. Oznacza to faktyczne rozpoczęcie procesu inwestycyjnego na budowę trzech promów typu ro-pax (w opcji czwartej jednostki), w tym dwóch dla Unity Line.

        Z chwilą objęcia udziałów przez Skarb Państwa drugi z udziałowców – Polska Żegluga Morska – staje się udziałowcem mniejszościowym spółki Polskie Promy sp. z o.o.

        Nowe ro-paxy będą nowoczesnymi konstrukcjami z ekologicznym napędem typu dual-fuel. Głównym paliwem wykorzystywanym przez statki będzie LNG, a drugie paliwo – diesel, będzie użyte w niewielkim stopniu (dla inicjacji zapłonu). Jednostki nie będą miały klasycznej śruby, którą zastąpią dwa pędniki azymutalne (tzw. azipody). Znakomicie usprawnią one manewrowanie statkami w portach. Ro-paxy będą miały ok. 200 m długości oraz ok. 4000 m długości linii ładunkowej. Część pasażerska będzie przeznaczona dla 400 osób.

         Pierwszy prom będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku. Kolejne będą wchodzić do eksploatacji w rocznych odstępach.

         Aktualnie są prowadzone rozmowy z jedną z polskich stoczni nad przygotowaniem kontraktu, który powinien być podpisany w ciągu najbliższych tygodni. Nazwa stoczni oraz szczegóły dotyczące kontraktu zostaną ujawnione w momencie zakończenia negocjacji

– „Jest już stocznia, która prawdopodobnie wykona to zamówienie.” – mówi dyrektor Polskiej Żeglugi Morskiej Andrzej Wróblewski. – Takie poszukiwania trwały w Polsce od kilku lat. Wydaje się nam, że nasz partner z Trójmiasta, którego nazwę ujawnimy jak podpiszemy kontrakt i strony wyrażą na to zgodę, jest firmą niezwykle profesjonalną w tej części Europy i w ogóle w tej części świata. Wydaje się nam, że to olbrzymia przesłanka inwestycyjna dla powodzenia całego procesu budowy promów. 

Jest już projekt promów. – „Wiedza zarówno naszego działu technicznego, Unity Line, Polferries, jak i moja osobista, zostały wykorzystane i rzeczywiście w ubiegłym roku podjęliśmy działania, żeby spróbować zagregować tą wiedzę. Projekt został w znaczącym stopniu przygotowany w oparciu nie tylko o naszą wiedzę, ale i o zmieniające się przepisy w zakresie ochrony środowiska, stateczności, kilku innych regulacji i myślimy, że będzie spełniał najnowsze, coraz bardziej restrykcyjne normy emisyjne.” – tłumaczy Wróblewski. 

Źródło: Mat.Prasowy , Radio Szczecin / fot. Unity Line

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie