Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Porty
  • Siergiej: w modelu pozostawionym przez poprzedni zarząd inwestycja nie zwróciłaby się nawet za 158 lat
Porty Aktualności Ważne

Siergiej: w modelu pozostawionym przez poprzedni zarząd inwestycja nie zwróciłaby się nawet za 158 lat

Przez Paulina Ledzinska5 listopada 20255 listopada 2025

Nowy port, nowe możliwości, nowa filozofia zarządzania – tak o Przylądku Pomerania mówi prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Jarosław Siergiej. Projekt, który jeszcze niedawno groził katastrofą ekonomiczną – jak zarzucają swoim poprzednikom aktualni rządzący, dziś ma stać się najbardziej ambitną inwestycją w historii spółki.

— Wybudujemy nowy port na Bałtyku. Przylądek Pomerania, bo tak się nazywa, będzie pierwszym na północnym zachodzie głębokowodnym portem, którego sercem będzie terminal kontenerowy o głębokości 17 metrów. Projekt to nie tylko infrastruktura, ale i szansa, by port dołączył do europejskiej ligi portowej elity – zapowiedział Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

To oznacza, że do Świnoujścia będą mogły wpływać największe kontenerowce na świecie – te same, które do tej pory zawijały jedynie do Gdańska.

— Wybudujemy około trzech kilometrów nowych nabrzeży, z czego 1350 metrów to będą nabrzeża głębokowodnego terminala kontenerowego. Terminal ten będzie mógł przyjąć jednocześnie trzy statki – dwa o długości do 400 metrów i jeden do 250 metrów. Takiej jakości infrastruktury na północnym zachodzie Polski jeszcze nie było – tłumaczył prezes.

Siergiej wyjaśniał także, że w praktyce oznacza to całkowitą zmianę pozycji Świnoujścia na mapie gospodarki morskiej. Nowy port stanie się węzłem transportowym o znaczeniu międzynarodowym, zdolnym do obsługi najcięższych jednostek handlowych, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk.

fot: Polska Morska

— Dla mnie osobiście to również bardzo ważny dzień, ponieważ idea budowy terminalu kontenerowego zrodziła się w naszych głowach już w 2010 roku, po powrocie z Berlina, kiedy walczyliśmy o przestrzeń rozwoju dla polskich portów. Dziś widzimy, że historia zatoczyła koło, a tamte pomysły nabierają realnego kształtu – mówił Siergiej.

Projekt Przylądka Pomerania dojrzewał przez lata, a kluczowe decyzje poprzedziły wielomiesięczne analizy ekonomiczne. Dopiero one pozwoliły zidentyfikować błędy poprzednich planów i pokazały, że pierwotna koncepcja była finansowym absurdem.

Poprzedni projekt zakładał głębokość basenów portowych zaledwie 14,5 metra, mimo że tor podejściowy miał mieć 17 metrów.

— Analiza jednej z firm tzw. wielkiej czwórki, którą zleciliśmy, pokazała jednoznacznie: w modelu pozostawionym przez poprzedni zarząd inwestycja nie zwróciłaby się nawet za 158 lat. Nie miała żadnego ekonomicznego ani operacyjnego uzasadnienia. To oznaczało, że największe kontenerowce, które miały tam wpłynąć, zatrzymałyby się tuż przed portem – ujawnił prezes.

fot: Polska Morska

W dodatku decyzja środowiskowa opierała się właśnie na tym błędnym założeniu, co blokowało możliwość wydania pozostałych pozwoleń budowlanych.

— Zastaliśmy dokumentację, która nie tylko była niekompletna, ale wręcz niebezpieczna. Poprzedni zarząd podpisał umowę dzierżawy na teren, do którego port nie miał tytułu prawnego. Gdybyśmy nie zareagowali, groziłyby nam wielomilionowe kary i paraliż inwestycji – wyjaśnił Prezes.

Wśród ujawnionych błędów znalazły się również kolizje z magistralami gazowymi biegnącymi z terminala LNG, a także brak analiz opłacalności przedsięwzięcia.

— Dlatego podjęliśmy decyzję o zmianie całkowitego zakresu i kształtu inwestycji. Przylądek Pomerania w nowym ujęciu osiągnie pełną racjonalność ekonomiczną i techniczną. Ta inwestycja portowi się opłaci – opłaci się też gospodarce morskiej i naszemu krajowi – podkreślił.

fot: Polska Morska

Dziś projekt ma być nie tylko rentowny, ale też nowoczesny i przyjazny środowisku. Port ma powstać z poszanowaniem ekosystemu i lokalnej społeczności, a jego infrastruktura ma być zeroemisyjna i zasilana energią odnawialną.

Przylądek Pomerania to 186 hektarów nowego lądu – obszaru, który powstanie na morzu z polskiego piasku, przez polskie firmy. W perspektywie najbliższych lat inwestycja ma przekształcić Świnoujście w jeden z najważniejszych punktów logistycznych regionu Bałtyku.

– Ta inwestycja wyniesie nasze przedsiębiorstwo na zupełnie nowy poziom. To projekt, który zapisze się w historii polskiej gospodarki morskiej na dziesięciolecia – podsumował Jarosław Siergiej.

fot: Polska Morska
Graf. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Graf. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Graf. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
polska morskaPort Szczecin ŚwinoujściePrzylądek PomeraniaZMPSIŚ
Poprzednia Informacja
Amerykański rząd inwestuje 100 milionów dolarów w odnowę elektrowni
Następna Informacja
Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie