Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Forum Polska Morska: Powrót polskiej bandery 
Aktualności Ważne

Forum Polska Morska: Powrót polskiej bandery 

Przez LK1 listopada 20251 listopada 2025

Morze znów może być polskie — nie tylko w sensie geograficznym, ale również gospodarczym. Podczas jednego z paneli Forum Polska Morska, poświęconego repolonizacji gospodarki morskiej eksperci dyskutowali o tym, jak stworzyć warunki, by polskie statki wracały pod biało-czerwoną banderę, a kraj zyskał na tym gospodarczo i technologicznie.

W panelu uczestniczyli: Dariusz Doskocz — dyrektor Naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej, prof. Wojciech Ślączka – rektor Politechniki Morskiej w Szczecinie oraz Paweł Krężel — dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Infrastruktury. 

Powrót pod biało-czerwoną banderę 

Repolonizacja gospodarki morskiej to nie tylko symboliczny gest. To kompleksowy proces obejmujący porty, stocznie, żeglugę oraz edukację morską. 

– „Repolonizacja, z którą pracujemy, to jest szerszy obszar – to kwestia portu, stoczni, ale też powrotu statków wyłączonych spod polskiej bandery” – mówił Dariusz Doskocz. 

Celem tych działań jest stworzenie warunków prawnych i podatkowych, które zachęcą armatorów do rejestrowania jednostek w Polsce. Dziś większość z nich wybiera kraje, gdzie podatki i koszty pracy są znacznie niższe, takie jak Cypr, Malta czy Liberia. 

Jak zaznaczono w trakcie debaty, posiadanie narodowej bandery to nie tylko prestiż, ale też realny wpływ ekonomiczny. Od podatków i usług prawnych, po możliwość reprezentowania interesów kraju w międzynarodowych organizacjach morskich.

Polska na końcu rankingu – ale to się może zmienić

Obecnie w polskim rejestrze znajduje się około 150 statków, a ich łączna pojemność to 100 tysięcy GT – to porównywalne do średniej wielości kontenerowca. Dla porównania Panama czy Liberia liczą swoje floty w setkach milionów GT.

– „W zasadzie większe rejestry statków mają takie kraje bez dostępu do morza, jak Szwajcaria czy na przykład Mongolia. Więc musimy pamiętać, z jakiego poziomu startujemy” – zauważył Doskocz.

Według ekspertów, gdyby wszystkie statki eksploatowane przez polskich armatorów zostały zarejestrowane w kraju, Polska mogłaby znaleźć się wśród liderów Unii Europejskiej obok Szwecji, Hiszpanii czy Finlandii.

Marynarze i ZUS

Kolejnym wątkiem dyskusji ekspertów były składki na ubezpieczenia społeczne marynarzy. To właśnie one od lat zniechęcają firmy do polskiej bandery.

Sytuację ma poprawić nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia. Pozwoli ona marynarzom płacić składki od minimalnego wynagrodzenia, zamiast od pełnej pensji. Dzięki temu koszty pracy mają się zbliżyć do europejskich standardów. 

Nowe przepisy wprowadzają też dobrowolność wyższych składek, co oznacza, że marynarze sami będą mogli decydować o wysokości przyszłych świadczeń.

Porty, stocznie i nauka

Rektor Politechniki Morskiej w Szczecinie, prof. Wojciech Ślączka, podkreślał, że odrodzenie polskiej żeglugi nie będzie możliwe bez współpracy nauki i biznesu.  

Według ekspertów, żegluga to sektor, w którym dominują małe i średnie przedsiębiorstwa, nie wymagające wielkich nakładów na start. Dlatego Polska, z dobrze rozwiniętym zapleczem portowym i technicznym, ma szansę zbudować nowoczesny ekosystem gospodarki morskiej – od edukacji po innowacyjne usługi logistyczne i zarządzanie flotą. 

— „Prawo musi nadążać za rzeczywistością i potrzebami kraju. Jeśli przedsiębiorcy nie odczują wsparcia, będą kupować gotowe technologie zamiast je tworzyć” — zaznaczył rektor Ślączka. 

Czas i konsekwencja

Paneliści przywoływali przykład Portugalii, która jeszcze dekadę temu była w podobnej sytuacji co Polska, a dziś jej flota pod narodową banderą przekracza 20 milionów GT.

Kluczem do sukcesu okazała się zmiana przepisów, uproszczenie rejestracji statków i wprowadzenie konkurencyjnych rozwiązań podatkowych. 

— „Proces repolonizacji to nie jest coś, co zrobimy w tydzień czy miesiąc. Musimy stworzyć wszystko od nowa – przepisy, system, administrację” — komentował Paweł Krężel. 

Polska znów może być morskim graczem

Repolonizacja gospodarki morskiej to nie tylko gospodarczy projekt – to symboliczny powrót do morskich korzeni kraju. Jeśli planowane zmiany wejdą w życie, Polska ma szansę odzyskać nie tylko statki, ale i miejsce w międzynarodowej żegludze.

Morze ma szanse znów stać się przestrzenią, w której polska bandera nie będzie wyjątkiem, lecz znakiem rozpoznawczym. 

banderadyskusjaEuropaForum Polska MorskaFPMInwestycjeMinisterstwo InfrastrukturyMorze Bałtyckiepanelpolska morskaportyświat
Poprzednia Informacja
Forum Polska Morska na zdjęciach [GALERIA]
Następna Informacja
Ci, którzy nie powrócili z morza żegnani są w wyjątkowy sposób

Zobacz podobne

Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Paulina Ledzinska14 listopada 202513 listopada 2025

Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób
  • Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem
  • Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy
  • Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na farmie wiatrowej Baltic Power
  • Polska Żegluga Morska na progu 75-lecia

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Morskie prawo w praktyce: konferencja „Prawnik w Branży...

LK30 października 202513 listopada 2025
30 października 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie