Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Środowisko
  • UE na rozdrożu: ambitny cel klimatyczny czy hamulec gospodarczy?
Środowisko Aktualności Ważne

UE na rozdrożu: ambitny cel klimatyczny czy hamulec gospodarczy?

Przez LK29 października 202529 października 2025

Jak pogodzić walkę z kryzysem klimatycznym z realiami gospodarki i polityki — z tym dylematem mierzy się Unia Europejska. Jak przekazuje agencja Reuters, przywódcy państw unijnych zgodzili się na wyznaczenie nowego celu redukcji emisji do 2040 roku.

Ambitny czy zbyt odważny plan?

W Brukseli przywódcy państw Unii Europejskiej ustalili, że będą kontynuować prace nad nowym celem klimatycznym: redukcją emisji gazów cieplarnianych o 90% do 2040 roku. To krok w stronę osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku, która według naukowców jest niezbędna, aby uniknąć najdotkliwszych skutków globalnego ocieplenia.

Jak donosi agencja prasowa Reuters, nowy cel ma stać pomiędzy obecnym zobowiązaniem do redukcji emisji o 55% do 2030 roku, a całkowitym odejściem od emisji netto dwie dekady później. Szczegóły mają zostać dopracowane na spotkaniu ministrów 4 listopada.

— „Nikt z nas nie kwestionuje celu, jakim jest ochrona klimatu. Wszyscy jesteśmy zdania, że należy to połączyć z konkurencyjnością europejskiego przemysłu” — podkreślił kanclerz Niemiec, Friedrich Merz. 

To niełatwe zadanie, bo jak przyznali dyplomaci, nie udało się rozwiązać kilku istotnych sporów. Chodzi między innymi o to, w jakim stopniu kraje będą mogły wykorzystywać zagraniczne kredyty węglowe, by wypełniać własne zobowiązania. 

Warunkowe „tak”

Przywódcy zgodzili się kontynuować, jednak do projektu dopisali kilka „bezpieczników”. W konkluzji szczytu zapisano, że cel na 2040 rok powinien zawierać klauzulę rewizyjną. Ta miałaby pozwolić na złagodzenie celu, w przyszłości, jeśli sytuacja gospodarcza lub technologiczna będzie tego wymagać.

Jak przekazuje Reuters, taki zapis forsowały przede wszystkim Polska i kilka krajów Europy Środkowej, które obawiają się, że transformacja energetyczna może być zbyt kosztowna i uderzyć w mniej zamożne społeczeństwa.

Z kolei kraje Europy Zachodniej i Północy – gdzie transformacja postępuje szybciej – są bardziej optymistyczne, choć również domagają się elastyczności. Martwią się między innymi tym, że ich lasy coraz gorzej pochłaniają dwutlenek węgla z powodu pożarów i susz. Przywódcy zgodzili się, że jeśli przyroda „zawiedzie”, to inne sektory gospodarki nie będą musiały nadrabiać za nią utraconych redukcji.

Finanse, Chiny i polityka

Listopadowe rozmowy maja skupić się na finansowaniu i elastyczności. To właśnie finanse — obok ambicji — będą decydować o tempie zmian.

Holenderski premier Dick Schoof zapewnił, że Unia nie porzuci swoich celów.  

— „Jesteśmy na dobrej drodze do realizacji celu na 2030 rok, ale musimy zadbać, by kolejne były wykonalne dla obywateli i przedsiębiorstw” – powiedział Schoof. 

Na drodze do porozumienia stoją nie tylko kwestie wewnętrzne. Bruksela musi reagować na rosnącą konkurencję gospodarczą z Chin i politykę USA. Przewodnicząca Komisji Europejskiej — Ursula von der Leyen — przekonywała liderów, że zielona transformacja to szansa, a nie zagrożenie.

— „To ogromna szansa biznesowa dla Europy. Aby ją wykorzystać, potrzebna jest determinacja i odwaga w starciu z konkurencją, zwłaszcza z Chinami” – napisała Ursula von der Leyen w liście do przywódców.

Przewodnicząca zapowiedziała jednocześnie korekty niektórych przepisów klimatycznych, by złagodzić napięcia. Komisja Europejska ma między innymi wzmocnić unijny podatek graniczny od emisji CO₂ oraz kontrolować ceny w nowym systemie handlu emisjami dla paliw transportowych. Nie wykluczono też zmian w zakazie sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku.  

Czas ucieka

Unia Europejska już raz spóźniła się z wyznaczeniem celu – nie zdążyła przed październikowym terminem ONZ. Teraz stara się nadrobić stracony czas, by na szczycie klimatycznym COP30 przedstawić spójną wizję działań.

Polityczna rzeczywistość staje się coraz bardziej wymagająca. W wielu krajach nastroje antyklimatyczne rosną. Jednak to może być ostani moment, aby uratować naszą planetę.

Fot. pixabay

co2EuropaInwestycjeklimatKomisja EuropejskaPolskapolska morskaŚrodowiskoŚwiatUEUnia Europejska
Poprzednia Informacja
Gdańsk gospodarzem konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies
Następna Informacja
Ósmy z serii 12 masowców PŻM już w eksploatacji. To ostatni statek z napędem tradycyjnym

Zobacz podobne

Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Paulina Ledzinska14 listopada 202513 listopada 2025

Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób
  • Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem
  • Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy
  • Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na farmie wiatrowej Baltic Power
  • Polska Żegluga Morska na progu 75-lecia

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Morskie prawo w praktyce: konferencja „Prawnik w Branży...

LK30 października 202513 listopada 2025
30 października 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie