Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował w środę o nabyciu nieruchomości przy ul. Indyjskiej. Spółka podała, że teren o powierzchni ponad 3 ha będzie wykorzystywany na potrzeby działalności operacyjnej i rozwojowej.
Rzeczniczka prasowa Zarządu Morskiego Portu Gdynia Kalina Gierblińska podała w komunikacie, że ponad 3-hektarowa nieruchomość przy ul. Indyjskiej 7 położona jest we wschodniej części portu, w bezpośrednim sąsiedztwie nabrzeży i infrastruktury przeładunkowej.
„To jeden z ostatnich tak wartościowych obszarów możliwych do zagospodarowania pod działalność portową. Jego włączenie do zasobów spółki pozwoli na zwiększenie potencjału operacyjnego i inwestycyjnego, a w dłuższej perspektywie – na lepsze wykorzystanie przestrzeni i funkcjonalności portu” – podkreśliła.
Władze spółki wskazują, że ograniczona dostępność terenów stanowi dziś jedno z głównych wyzwań dla dalszego rozwoju funkcji portowych, a nabycie nieruchomości przy ul. Indyjskiej wpisuje się w założenia Strategii Rozwoju Portu Gdynia do 2027 roku, która zakłada konsekwentne zwiększanie bazy terenowej.
„W przypadku infrastruktury portowej nieruchomości mają kluczowe znaczenie dla funkcjonalności i rozwoju. Naszym zadaniem jest działać tak, by Port Gdynia mógł w pełni wykorzystywać swój potencjał. Nabycie nieruchomości przy ul. Indyjskiej to nie tylko realizacja ustawowych obowiązków, ale przede wszystkim dowód odpowiedzialnego gospodarowania majątkiem o strategicznym znaczeniu – w interesie portu i jego właściciela, czyli Skarbu Państwa – zaznaczył prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Piotr Gorzeński, cytowany w komunikacie.
Rzeczniczka gdyńskiego poru wyjaśniła, że na początku lat 90. tytuł prawny do terenu przy ul. Indyjskiej 7 uzyskała spółka Olvit.
„W kolejnych latach przedsiębiorstwo kilkakrotnie zmieniało nazwę – od Olvit Trade, przez Olvit Vistal, aż po Vistal Offshore. Na działce powstała hala produkcyjna, w której wytwarzano konstrukcje stalowe dla przemysłu morskiego i offshore. Dziś teren ten wraca do portowego ekosystemu – będzie wykorzystywany przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. na potrzeby działalności operacyjnej i rozwojowej” – tłumaczyła Gierblińska.
Przez pierwsze 6 miesięcy 2025 r. Port Gdynia obsłużył niemal 13,1 mln ton ładunków, z czego 65 proc. struktury ładunkowej stanowiła drobnica. W tej konkretnej grupie przeładunki wzrosły o niemal 10 proc., osiągając poziom 8,5 mln ton. Zysk netto ZMPG S.A. za pierwsze półrocze wyniósł 81,6 mln zł, o 19,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku.
źródło: PAP / fot: Grupa NDI

