Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Żegluga
  • Trwają prace nad dokończeniem toru wodnego na rzece Elbląg
Żegluga Aktualności Ważne

Trwają prace nad dokończeniem toru wodnego na rzece Elbląg

Przez Paulina Ledzinska27 października 202527 października 2025

Trwają prace nad dokończeniem toru wodnego na rzece Elbląg, będącego częścią nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, łączącej Zalew Wiślany z wodami Zatoki Gdańskiej. Chodzi o budowę trzykilometrowego toru wodnego a także budowę obrotnicy w elbląskim porcie.

Jak przypomniał Urząd Morski w Gdyni, od marca realizowana jest umowa na opracowanie dokumentacji projektowej dla ostatnich 3 km toru wodnego na rzece Elbląg – w tym 1 km, który do programu pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” został włączony w 2024 roku.

W pierwotnej koncepcji tor wodny do portu miał kończyć się 1 km przed mostem Unii Europejskiej w Elblągu, mniej więcej na rozwidleniu Kanału Jagiellońskiego, a jego ostatnie 2 km miały mieć szerokość 20 m w dnie.

„Aby zapewnić zbliżone parametry na całej długości drogi wodnej i umożliwić bezpieczne wchodzenie dużym statkom do portu, ustalono z Zarządem Portu Elbląg i miastem Elbląg odpowiednie wielkości ostatniego odcinka toru wodnego. Prowadzone obecnie prace projektowe zakładają budowę ostatnich trzech kilometrów toru wodnego o szerokości 36 m w dnie i głębokości 5 m, a także budowę obrotnicy o średnicy 160 m” – podał UM w Gdyni.

Urzędnicy wskazali, że tor wodny o takich parametrach wymagać będzie na niektórych odcinkach obudowy brzegów, stąd konieczność uzyskania adekwatnych decyzji i pozwoleń. Rozpoczęcie samych robót budowlanych będzie możliwe po ich uzyskaniu, przede wszystkim decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenia wodnoprawnego oraz pozwolenia na budowę.

Obecnie prowadzone są prace, które można wykonać przed otrzymaniem dokumentacji i pozwoleń. Chodzi o roboty ziemne na odcinku o długości 6,6 km rzeki Elbląg. We wrześniu ogłoszono także postępowanie na roboty pogłębiarskie do głębokości 5m na rzece Elbląg, obejmujące odcinek o długości 7,45 km. Usunięto również obiekty ferromagnetyczne z dna rzeki Elbląg.

Urząd Morski w Gdyni poinformował, że od stycznia trwały prace nad opracowaniem wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ostatniego odcinka toru wodnego na rzece Elbląg. Wniosek został złożony, a we wrześniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie zawiadomił o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji.

Według urzędników, planowany termin zakończenia inwestycji z uwagi na konieczność uzyskania wszystkich zgód i pozwoleń oraz innych niezbędnych prac to 2027 rok.

Jak informował we wrześniu Urząd Morski, w tym roku do września przez kanał na Mierzei Wiślanej przeprawiło się 1 tys. jednostek; największy ruch w porcie Nowy Świat był od maja do września a kanałem płynęły głównie łodzie rekreacyjne.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga ma prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany nieco ponad 10 km, a na rzece Elbląg – także ponad 10 km. 

źródło: PAP / fot: Urząd Morski w Gdyni

Mierzeja Wiślanapolska morskarzeka ElblągTor WodnyUrzad MorskiUrząd Morski w GdyniZalew Wiślany
Poprzednia Informacja
Rybak przerwał ćwiczenia wojskowe NATO
Następna Informacja
Silna gospodarka, bezpieczna przyszłość. Za nami Forum Polska Morska w Szczecinie

Zobacz podobne

Polsko-koreański impuls dla przemysłu morskiego – ORKA jako katalizator rozwoju morskiego i technologicznego Polski

Paulina Ledzinska18 listopada 202518 listopada 2025

Niedrogi czujnik do wykrywania w wodzie związków z fajerwerków

Paulina Ledzinska18 listopada 202518 listopada 2025

Nowy etap dla Świnoujścia: Przełomowe operacje LNG

LK18 listopada 202518 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Polsko-koreański impuls dla przemysłu morskiego – ORKA jako katalizator rozwoju morskiego i technologicznego Polski
  • Niedrogi czujnik do wykrywania w wodzie związków z fajerwerków
  • Nowy etap dla Świnoujścia: Przełomowe operacje LNG
  • Vestas pod lupą radnych: Wyjazdowa komisja w szczecińskiej fabryce
  • Zobacz kielich sprzed 300 lat [ZDJĘCIA]

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Spotkanie ekspertów: „Bezpieczeństwo transportu intermodalnego — szanse i zagrożenia”

LK16 listopada 202516 listopada 2025
16 listopada 202516 listopada 20250

„Barierą jest cena zielonego wodoru na rynku” –...

Paulina Ledzinska16 listopada 202515 listopada 2025
16 listopada 202515 listopada 20250

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie