Prace przy budowie terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej wyraźnie przyspieszają. Wykonawcy zakończyli pogłębianie dna morskiego i przygotowują się do próbnego palowania. To otworzy drogę do rozpoczęcia zasadniczych robót budowlanych. Pływający terminal LNG, który ma zabezpieczyć ponad 30 proc. krajowego zapotrzebowania na gaz. Ma zostać oddany do użytku na przełomie 2027 i 2028 roku.
Pogłębione dno morskie umożliwi w przyszłości bezpieczne manewrowanie i cumowanie jednostek o dużym zanurzeniu. Wszystkie prace przebiegają zgodnie z planem. Zakończono już skanowanie i usuwanie obiektów z dna morza oraz pogłębianie w rejonie sztucznej wyspy. Obecnie trwają roboty w części północnej obszaru pogłębienia. Wkrótce rozpoczną się próbne palowania przed pogrążaniem pali konstrukcyjnych, z których każdy będzie miał ok. 50 metrów długości i wagę ponad 41 ton. W sumie planowane jest zainstalowanie około 420 pali.
Po zakończeniu prac hydrotechnicznych rozpoczną się roboty budowlane, które potrwają do przyszłego roku. Całość inwestycji realizuje konsorcjum trzech firm: polskiej FABE oraz tureckich GAP Insaat i Unitek — spółek z doświadczeniem w budowie terminali LNG i infrastruktury przemysłowej.
Koszt całego przedsięwzięcia wynosi 4,5 mld zł, z czego część finansowania pochodzi z funduszy unijnych i Krajowego Planu Odbudowy. Na prace przygotowawcze pozyskano blisko 20 mln euro z instrumentu Connecting Europe Facility, a Gaz-System uzyskał także 2,2 mld zł pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Terminal FSRU to instalacja umożliwiająca odbiór i regazyfikację dostarczanego drogą morską skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz jego wprowadzenie do Krajowego Systemu Przesyłowego, czyli sieci lądowych gazociągów przesyłowych. Główne elementy terminalu to Jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do odbioru, procesowego składowania i regazyfikacji LNG, nabrzeże postojowo-cumownicze, pozwalające na odbiór zregazyfikowanego paliwa oraz gazociąg podmorski łączący terminal z lądem.
Moce regazyfikacyjne FSRU wyniosą ponad 6 mld m3 gazu rocznie, w całości zakontraktowane przez Orlen. Jednostka budowana jest od lipca 2025 roku w koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries.
Projekt obejmuje nie tylko budowę samego terminala, ale również nabrzeża, podmorskiego gazociągu i rozbudowę lądowej sieci przesyłowej o 250 kilometrów. Całość inwestycji stanowi część programu Bramy Północnej, który możliwia dywersyfikację dostaw gazu i uniezależnienie się od surowców z Rosji.
got: Gaz-System

