Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Budowa terminala FSRU nabiera tempa
Aktualności Ważne

Budowa terminala FSRU nabiera tempa

Przez Paulina Ledzinska10 października 202510 października 2025

Prace przy budowie terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej wyraźnie przyspieszają. Wykonawcy zakończyli pogłębianie dna morskiego i przygotowują się do próbnego palowania. To otworzy drogę do rozpoczęcia zasadniczych robót budowlanych. Pływający terminal LNG, który ma zabezpieczyć ponad 30 proc. krajowego zapotrzebowania na gaz. Ma zostać oddany do użytku na przełomie 2027 i 2028 roku.

Pogłębione dno morskie umożliwi w przyszłości bezpieczne manewrowanie i cumowanie jednostek o dużym zanurzeniu. Wszystkie prace przebiegają zgodnie z planem. Zakończono już skanowanie i usuwanie obiektów z dna morza oraz pogłębianie w rejonie sztucznej wyspy. Obecnie trwają roboty w części północnej obszaru pogłębienia. Wkrótce rozpoczną się próbne palowania przed pogrążaniem pali konstrukcyjnych, z których każdy będzie miał ok. 50 metrów długości i wagę ponad 41 ton. W sumie planowane jest zainstalowanie około 420 pali.

Po zakończeniu prac hydrotechnicznych rozpoczną się roboty budowlane, które potrwają do przyszłego roku. Całość inwestycji realizuje konsorcjum trzech firm: polskiej FABE oraz tureckich GAP Insaat i Unitek — spółek z doświadczeniem w budowie terminali LNG i infrastruktury przemysłowej.

Koszt całego przedsięwzięcia wynosi 4,5 mld zł, z czego część finansowania pochodzi z funduszy unijnych i Krajowego Planu Odbudowy. Na prace przygotowawcze pozyskano blisko 20 mln euro z instrumentu Connecting Europe Facility, a Gaz-System uzyskał także 2,2 mld zł pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Terminal FSRU to instalacja umożliwiająca odbiór i regazyfikację dostarczanego drogą morską skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz jego wprowadzenie do Krajowego Systemu Przesyłowego, czyli sieci lądowych gazociągów przesyłowych. Główne elementy terminalu to Jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do odbioru, procesowego składowania i regazyfikacji LNG, nabrzeże postojowo-cumownicze, pozwalające na odbiór zregazyfikowanego paliwa oraz gazociąg podmorski łączący terminal z lądem.

Moce regazyfikacyjne FSRU wyniosą ponad 6 mld m3 gazu rocznie, w całości zakontraktowane przez Orlen. Jednostka budowana jest od lipca 2025 roku w koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries.

Projekt obejmuje nie tylko budowę samego terminala, ale również nabrzeża, podmorskiego gazociągu i rozbudowę lądowej sieci przesyłowej o 250 kilometrów. Całość inwestycji stanowi część programu Bramy Północnej, który możliwia dywersyfikację dostaw gazu i uniezależnienie się od surowców z Rosji.

got: Gaz-System

Gaz Systemorlenpolska morskaterminal fsruTerminal LNGZatoka Gdańska
Poprzednia Informacja
Energia bliżej ludzi: uproszczone rachunki, zielone ciepło i nowe prawa odbiorców
Następna Informacja
PGZ prezentuje uzbrojenie na BALTEXPO 2025

Zobacz podobne

Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Paulina Ledzinska14 listopada 202513 listopada 2025

Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób
  • Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem
  • Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy
  • Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na farmie wiatrowej Baltic Power
  • Polska Żegluga Morska na progu 75-lecia

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Morskie prawo w praktyce: konferencja „Prawnik w Branży...

LK30 października 202513 listopada 2025
30 października 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie