Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Edukacja
  • Zespół CEOP z Politechniki Morskiej pracuje nad bezzałogowcem [WYWIAD]
Edukacja Aktualności Ważne

Zespół CEOP z Politechniki Morskiej pracuje nad bezzałogowcem [WYWIAD]

Przez Paulina Ledzinska8 października 20258 października 2025

Zespół CEOP z Politechniki Morskiej w Szczecinie zaprezentował pierwszy etap prac nad autonomiczną jednostką pływającą. Bezzałogowiec potrafi samodzielnie ominąć przeszkody i reagować na nieprzewidziane sytuacje. Polska Morska pyta mgr inż. Tomasza Kapuścińskiego o najnowsze osiągnięcia w pracach nad bezzałogowcem.

Polska Morska: W social mediach umieścił Pan film, na którym widzimy USV płynący po zadanej trasie i omijający znak kardynalny. Co w praktyce oznacza ten sukces dla zespołu CEOP i Politechniki Morskiej?

Tomasz Kapuściński: Płynięcie po zadanej trasie nie jest w dobie autopilotów osiągnięciem. Natomiast zdolność do podejmowania choćby najprostszych decyzji w chwili, gdy na zadanej trasie zdarzy się coś nieprzewidzianego – to już początki autonomii. I chociaż świat korzysta już z rozwiązań rozpoznawania i reakcji na przeróżne sytuacje, jeśli chcemy wsiąść do pociągu z napisem „autonomia”, musimy zacząć od początku i budować swoje kompetencje od podstaw. Oczywiście korzystamy z doświadczeń zewnętrznych, urządzenia które kupujemy są z górnej półki, ale chcemy sami tworzyć biblioteki algorytmów, autopilota i fuzje sygnałów, aby być w stanie pobawić się ich ustawieniami, zmieniać je w zależności od potrzeb i adaptować do zmiennych warunków różnych projektów. I chociaż mamy sporo polskich publikacji na temat autonomii, wiele z nich pozostaje na papierze, a przeniesienie tych rozwiązań we wnętrze działającego urządzenia i pokonanie wielu technicznych problemów i wyzwań jest dużym osiągnięciem zespołu.

PM: Jakie największe wyzwania techniczne napotkaliście przy przygotowywaniu jednostki do samodzielnej żeglugi?

TK: Myślę, że współpraca dziesiątek komponentów technicznych, z których wiele ma swoje osobne update’y, cechy, czasy taktowania, protokoły komunikacyjne. I chociaż w teorii wszystko powinno ze sobą rozmawiać, praktyka okazuje się bardziej wymagająca, i zespół spędził długie godziny na wodzie na dochodzeniu do istoty problemów z brakiem komunikacji między modułami. Każdy z nas ma doświadczenia z urządzeniami „plug and play”, które wcale nie chciały tak chętnie pracować.

PM: W projekcie korzystacie m.in. z kamery, lidaru i GPS. Które z tych rozwiązań sprawiło najwięcej problemów?

TK: Samo urządzenie osobno zwykle nie sprawia problemów. Wyzwania pojawiają się, gdy chcemy sygnały z poszczególnych urządzeń umieścić w jednym układzie odniesienia, aby każde urządzenie dokładało swój kawałek układanki do jednej choreografii wszystkich sensorów. Na szczęście pracujemy otoczeni świetnymi zespołami w Politechnice Morskiej i zawsze można znaleźć ludzi, którzy pomogą.

PM: Ile czasu zajęło doprowadzenie projektu do etapu, który widzimy dziś na filmie?

TK: Trudno określić, wiele etapów prowadziliśmy na początku równolegle – produkcja kadłuba, dostosowanie jednostki do ilości i rodzaju sprzętu sensorycznego i obliczeniowego oraz wstępne programowanie. Każdy krok był zakończony próbami wodnymi, poprawkami i modyfikacjami kolejnych kroków. Zaczęliśmy o tych planach myśleć zimą, a jednostka ominęła znak latem. Są również etapy – jak uczenie algorytmu znaków nawigacyjnych – które nie są trudne, lecz czasochłonne, wymagają wykonania i klasyfikacji tysięcy zdjęć. Takie etapy czasem powodują pozorne przestoje, ale jesteśmy na to przygotowani i z następnymi znakami do nauki.

PM: Czy już dziś widać potencjalne zastosowania praktyczne tej technologii, np. w gospodarce morskiej, badaniach czy ratownictwie?

TK: Oczywiście. Temat samodzielnych jednostek pełniących misje monitorujące i roztaczające parasol kontroli nad infrastrukturą krytyczną jest jednym z priorytetowych tematów w dyskusjach branżowych od kilku lat. Do niedawna w tych dyskusjach nie widziałem przedstawicieli naukowców z cywilnych uczelni, ale z naszymi pracami zaczynamy rezerwować miejsce przy stole tych dyskusji dla Politechniki Morskiej w Szczecinie.

PM: Jakie są kolejne kroki w projekcie? Dokąd zmierzacie?

TK: Integracja z mapami elektronicznymi i systemem AIS to pierwszy etap do planowania tras i misji. A integracja z radarem i lidarami to klucz do rozpoznania niespodziewanych sytuacji. Jeśli na to nałożymy decyzje zgodne z przepisami drogi morskiej, mamy w pełni autonomiczną jednostkę. Równolegle pracujemy nad zdalnym sterowaniem, gdzie też jest ocean wyzwań i możliwości.

PM: Kim są osoby, które wymienia Pan w podziękowaniach?

TK: Wszyscy wymienieni to zespół Centrum Eksploatacji Obiektów Pływających przy Politechnice Morskiej w Szczecinie. Świetni fachowcy, z nimi każdy dzień upływa jakbyśmy bawili się klockami lego. I chociaż zadania i doświadczenie mamy różne, razem jesteśmy w stanie robić projekty, których dotąd nie widzieliśmy na mapie Szczecina.

fot: archiwum prywatne, mgr inż. Tomasz Kapuściński

bezzałogowiecCentrum Eksploatacji Obiektów PływającychCEOPPolitechnika Morskapolska morskaSzczecin
Poprzednia Informacja
Nowe rozdanie w KPO: satelity i wsparcie dla firm
Następna Informacja
Uciekający czas i walka z ogniem na statku. To scenariusz ćwiczenia VR [WIDEO]

Zobacz podobne

Uciekający czas i walka z ogniem na statku. To scenariusz ćwiczenia VR [WIDEO]

Paulina Ledzinska8 października 20258 października 2025

Nowe rozdanie w KPO: satelity i wsparcie dla firm

LK8 października 20258 października 2025

ENAMOR: Przechodzimy od biernej obserwacji do aktywnej obrony

Paulina Ledzinska8 października 20258 października 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Uciekający czas i walka z ogniem na statku. To scenariusz ćwiczenia VR [WIDEO]
  • Zespół CEOP z Politechniki Morskiej pracuje nad bezzałogowcem [WYWIAD]
  • Nowe rozdanie w KPO: satelity i wsparcie dla firm
  • ENAMOR: Przechodzimy od biernej obserwacji do aktywnej obrony
  • Polska i Szwecja sprawdzają gotowość obrony Bałtyku

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca Polki na statkach badawczych...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

ZUS dla marynarzy, zdaniem eksperta, to rozwiązanie na...

DC22 kwietnia 202522 kwietnia 2025
22 kwietnia 202522 kwietnia 20250

Ekspert przestrzega marynarzy: Zapewnijcie bezpieczeństwo sobie i swojej...

DC18 kwietnia 202518 kwietnia 2025
18 kwietnia 202518 kwietnia 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.
Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko