Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Porty
  • W drugiej połowie 2026 r. zakończy się budowa nowego terminalu intermodalnego
Porty Aktualności Ważne

W drugiej połowie 2026 r. zakończy się budowa nowego terminalu intermodalnego

Przez Paulina Ledzinska6 października 20256 października 2025

W drugiej połowie 2026 roku zakończy się budowa nowego terminalu intermodalnego, powstającego na zlecenie Portu Gdynia – poinformowali w poniedziałek przedstawiciele portu. Terminal pozwoli m.in. na sprawniejsze przeładunki towarów między transportem morskim i kolejowym.

W poniedziałkowym briefingu w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia, dotyczącym budowy terminalu intermodalnego w Porcie Gdynia, wzięli m.in. udział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski, wicewojewoda pomorski Emil Rojek, lokalni politycy oraz przedstawiciele Portu Gdynia.

Prezes Portu Gdynia Piotr Gorzeński podkreślił, że to jedna z ważniejszych inwestycji w Porcie Gdynia. – Sprawi, że już niedługo Port Gdynia będzie na innym poziomie operacyjnym – powiedział Gorzeński i dodał, że będzie znacznie bardziej sprawny, jeśli chodzi o przeładunki i efektywność. Jego zdaniem dzięki inwestycji znacznie wzmocni się pozycja Gdyni i regionu w kontekście korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk.

Budowa nowego terminalu intermodalnego na zlecenie Portu Gdynia ma potrwać do sierpnia 2026. Wartość sięga ponad 21 milionów euro. Budową zajmuje się spółka NDI z Sopotu.

Inwestycja jest dofinansowana przez Unię Europejską na poziomie 50 procent kwotą ok. 35 milionów złotych.

Jak poinformował prezes Portu Gdynia, powstanie 30 tys. m kw. nowych placów manewrowych oraz prawie 3 km nowych torów. Prezes Gorzeński podkreślił, że Port Gdynia jest obecnie portem podwójnego przeznaczenia, w którym odbywają się przeładunki cywilne, jak i wojskowe – chodzi o przeładunki pojazdów specjalnych charakteryzujących się dużą wagą. – Ten terminal będzie w stanie w sposób bardzo sprawny tego typu ładunki, pojazdy ciężkie, przeładowywać na tory kolejowe, a co za tym idzie, odciążać infrastrukturę drogową – zaznaczył Gorzeński.

Zakres prac obejmuje budowę bocznicy kolejowej, placów przeładunkowych oraz nowej infrastruktury technicznej, w tym sieci elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych i kanalizacji deszczowej. Przewidziana jest także przebudowa istniejących instalacji wodociągowych, sanitarnych i ciepłowniczych wraz z budową estakady stalowej dla ciepłociągów oraz wykonanie nowoczesnego systemu retencji wód opadowych.

Terminal będzie wyposażony w infrastrukturę umożliwiającą sprawną obsługę transportu intermodalnego, m.in. w rampę kolejową, ale też systemy zabezpieczeń. Powstanie również zbiornik retencyjny oraz drogi wewnętrzne ułatwiające logistykę na terenie obiektu.

Umowa pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A., a wykonawcą – NDI Spółką Akcyjną z siedzibą w Sopocie – na kompleksowe wykonanie robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie została zawarta w marcu 2025 r.

Port Gdynia, rozbudowując swoją infrastrukturę, przyczynia się do rozwoju korytarzy Transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie oraz Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie, w których jest położony. Gdyński port jest także główną bazą morską polskiej Marynarki Wojennej.

Realizacja projektu „Budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia” przygotuje infrastrukturę portową do wymogów podwójnego, cywilno-wojskowego zastosowania, a co za tym idzie, do dalszego rozwoju transportu intermodalnego, a także przyczyni się do zwiększenia transgranicznej mobilności sił zbrojnych Sojuszu Północnoatlantyckiego oraz Unii Europejskiej.

źródło: PAP / fot: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

GdyniaNDIPort GdyniaTerminalterminal intermodalny
Poprzednia Informacja
Pływające laboratorium przyszłości – następca Nawigatora XXI – znamy szczegóły
Następna Informacja
Sejm rozpocznie prace nad budżetem państwa na 2026 r.

Zobacz podobne

Prom „Jantar Unity” zakończył próby morskie

Paulina Ledzinska9 października 20259 października 2025

Pokazy serialu „Heweliusz”: Każdy może wziąć w nich udział

LK9 października 20259 października 2025

PGZ Stocznia Wojenna wzmacnia ochronę przed cyberatakami

Paulina Ledzinska9 października 20259 października 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Prom „Jantar Unity” zakończył próby morskie
  • Pokazy serialu „Heweliusz”: Każdy może wziąć w nich udział
  • PGZ Stocznia Wojenna wzmacnia ochronę przed cyberatakami
  • Nowy etap bezpieczeństwa energetycznego: Polska połączy się z systemem paliwowym NATO
  • Uciekający czas i walka z ogniem na statku. To scenariusz ćwiczenia VR [WIDEO]

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca Polki na statkach badawczych...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

ZUS dla marynarzy, zdaniem eksperta, to rozwiązanie na...

DC22 kwietnia 202522 kwietnia 2025
22 kwietnia 202522 kwietnia 20250

Ekspert przestrzega marynarzy: Zapewnijcie bezpieczeństwo sobie i swojej...

DC18 kwietnia 202518 kwietnia 2025
18 kwietnia 202518 kwietnia 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.
Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko