Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Stocznie
  • Po 18 latach, Stocznia Szczecińska Wulkan buduje pierwszy statek „pod klucz”
Stocznie Aktualności Ważne

Po 18 latach, Stocznia Szczecińska Wulkan buduje pierwszy statek „pod klucz”

Przez Paulina Ledzinska4 października 20254 października 2025

W Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” rozpoczęto symboliczne palenie pierwszych blach pod budowę nowoczesnego stawiacza pław. Jednostka zastąpi wysłużoną, blisko 50-letnią „Galaktykę”. Będzie ważna dla bezpieczeństwa torów wodnych do Szczecina i Świnoujścia. To pierwszy statek budowany w stoczni pod klucz od 18 lat – podkreślali przedstawiciele rządu i samorządu podczas uroczystości.

Nowy statek, budowany lokalnie w Szczecinie, ma kosztować ponad 30 mln zł. Będzie miał 29 metrów długości, 8,3 metra szerokości i niewielkie zanurzenie – nieprzekraczające 2 metrów – co pozwoli mu obsługiwać ponad 200 pław także na mniejszych torach wodnych w rejonie Zalewu Szczecińskiego i Kamińskiego. Dzięki klasie przeciwlodowej, dużemu pokładowi roboczemu i wyposażeniu do pracy z kilkoma pławami jednocześnie jednostka zyska zupełnie nowe możliwości. Stawiacz będzie mógł uczestniczyć w akcjach ratowniczych i przeciwpożarowych.

— To bardzo ważny dzień dla szczecińskiego przemysłu. Rozpoczynamy budowę statku, który zapewni bezpieczeństwo żeglugi i zastąpi jednostkę mającą już kilkadziesiąt lat. To dowód, że stocznia odzyskuje kompetencje i wchodzi na nowy etap – podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

— Rząd przeznacza środki finansowe na realizację tej jednostki. Urząd Morski realizuje tę inwestycję, a wykonuje ją Stocznia Szczecińska Wulkan. Więc można powiedzieć, że pieniądze, które są przeznaczone z budżetu zostają tutaj w Szczecinie i trafiają do środowiska stoczniowego w naszym mieście – dodał wiceminister.

Podczas konferencji, wiceminister przypomniał także, że Rząd przeznaczył 240 milionów złotych na to, aby Stocznia Szczecińska „Wulkan” i Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” mogły realizować nowe inwestycje. Budowane są nowe hale produkcyjne, kupowane są maszyny do cięcia balach, kończy się realizacja ważnego przedsięwzięcia, jakim jest budowa doku, do którego będą mogły zawijać największe statki wpływające do portu w Szczecinie.

— Do końca roku 2026 jednostka trafi do eksploatacji. Za kilka miesięcy będzie skończony kadłub i zacznie się wyposażanie jednostki. Budujemy ją tutaj, w Szczecinie, z udziałem lokalnych firm. To pierwsza od 18 lat konstrukcja w formule pod klucz – ważny sygnał, że w Szczecinie znów można budować statki – mówił prezes Stoczni „Wulkan” Radosław Kowalczyk.

Urząd Morski podkreśla, że dotychczasowa „Galaktyka” wciąż dzielnie pracuje, ale jej możliwości są ograniczone.

— Nowa jednostka pozwoli nie tylko skuteczniej dbać o tory wodne, lecz także reagować na sytuacje awaryjne, np. przy zatorach lodowych czy pożarach. Cieszymy się, że budowa odbywa się lokalnie, w Szczecinie – zaznaczył dyrektor urzędu Wojciech Zdanowicz.

— Jeśli budowa zakończy się sukcesem, Szczecin znów może odzyskać pozycję silnego ośrodka przemysłu stoczniowego  powiedział Marszałek Olgierd Geblewicz.

Urząd Morski w Szczecinie od blisko 80 lat czuwa nad bezpieczeństwem żeglugi na torach wodnych i w portach w regionie. Przez niemal pół wieku w tych zadaniach wspierała go wysłużona „Galaktyka”, zbudowana jeszcze w 1975 roku. Choć nadal dzielnie służy, jej możliwości są ograniczone. Dlatego z tak dużym entuzjazmem przyjęto fakt, że powstaje nowy stawiacz pław.

Jeśli harmonogram zostanie dotrzymany, jednostka trafi do eksploatacji w roku 2026, w momencie szczególnym – gdy Urząd Morski w Szczecinie będzie obchodził 80-lecie istnienia.

fot: Polska Morska

Ministerstwo Infrastrukturypolska morskaPrzemysł Stoczniowystawiacz pławStocznia Szczecińska WulkanSzczecinUrząd Morski
Poprzednia Informacja
Nowy statek dla Politechniki Morskiej do 2029 roku. Rząd przeznaczy 650 mln zł na budowę jednostki
Następna Informacja
Bałtyckie porty na fali zmian: Baltic Ports Conference 2025 

Zobacz podobne

Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Paulina Ledzinska14 listopada 202513 listopada 2025

Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób
  • Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem
  • Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy
  • Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na farmie wiatrowej Baltic Power
  • Polska Żegluga Morska na progu 75-lecia

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Morskie prawo w praktyce: konferencja „Prawnik w Branży...

LK30 października 202513 listopada 2025
30 października 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie