Do 2030 roku w Świnoujściu powstanie Przylądek Pomerania – nowy port zewnętrzny i 186 hektarów lądu stworzonego z morza. Pierwszy etap to 70-hektarowy terminal kontenerowy, w który rząd zainwestuje blisko pół miliarda złotych. Całość projektu wpisuje się w rekordowy plan wydatków na gospodarkę morską – 2,4 miliarda złotych w 2026 roku.
Terminal kontenerowy jako pierwszy etap
W ramach projektu w pierwszym etapie powstanie terminal kontenerowy o powierzchni 70 hektarów. Pozostała część terenu zostanie usypana piaskiem z pogłębiania torów wodnych.
— Pozwoli to zyskać 186 hektarów nowego lądu. 70 hektarów jako pierwszy etap zajmie terminal kontenerowy. Pozostała powierzchnia będzie na dzień dzisiejszy usypana piaskiem pochodzącym z pogłębiania akwenu. On będzie się stabilizował… To będzie nowa Polska. Przylądek Pomerania to nie tylko port – to przestrzeń, która przez kolejne dekady będzie pracować na rozwój gospodarczy regionu i kraju – wyjaśnia Jarosław Siergiej, prezes Portu Szczecin-Świnoujście.
Nowy falochron i autostrada wodna
Przylądek Pomerania ma powstać w oparciu o nową koncepcję zintegrowanego falochronu. Zamiast wyspowego rozwiązania będzie to konstrukcja zamykająca ekspansję portu w kierunku Międzyzdrojów. Dzięki temu inwestycja zostanie zrealizowana z poszanowaniem środowiska i oczekiwań mieszkańców.
— Nowy falochron, jak i terminal kontenerowy mają powstać na przełomie 2029/2030 roku. To jest szereg działań jeszcze do wykonania, bo to nie jest tak, że wszystko się robi od pstryknięcia palcem. Chcemy, żeby 2029 rok to był ten czas, kiedy zakończy się budowa tej części terminala i falochronu zintegrowanego. I to będzie nowy ląd, nowa Polska – zapowiada wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.



Na rozwój gospodarki morskiej w 2026 roku rząd przeznaczy rekordowe 2,4 miliarda złotych. Blisko pół miliarda z tej kwoty wesprze budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu. Nowy terminal będzie miał zdolność przeładunkową ponad 2 miliony TEU rocznie, co pozwoli mu konkurować z portem w Gdańsku. Inwestycja obejmie też poszerzenie toru podejściowego w Świnoujściu oraz przebudowę Kanału Polickiego, co stworzy „wodną autostradę” do Szczecina.
Równolegle rozwijana będzie infrastruktura lądowa. Do terminala doprowadzą dwa tory dojazdowe oraz nawet 12 torów przeładunkowych. Kluczowe będzie też wsparcie z Krajowego Planu Odbudowy – 650 milionów złotych na modernizację linii kolejowej Nadodrzanka, łączącej Świnoujście z południem Polski i Europy.
Pierwsze prace przygotowawcze ruszą w 2026 roku. Już wtedy widoczna będzie zarys nowego lądu. Jeśli harmonogram zostanie utrzymany, Przylądek Pomerania zacznie działać na przełomie 2029 i 2030 roku, stając się jednym z najważniejszych projektów morskich w historii Polski.
fot: Polska Morska