Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • UE: Pod koniec 2027 r. zaczną obowiązywać unijne przepisy o mikroplastiku
Aktualności Ważne

UE: Pod koniec 2027 r. zaczną obowiązywać unijne przepisy o mikroplastiku

Przez LK22 września 202522 września 2025

Kraje UE zaakceptowały w poniedziałek ostateczną wersję rozporządzenia dotyczącego mikroplastiku. Oznacza to, że większość nowych przepisów zacznie obowiązywać za dwa lata. Obejmą one przedsiębiorstwa mające do czynienia z co najmniej 5 tonami granulatu z tworzyw sztucznych w roku.

Nowe przepisy musi zaakceptować jeszcze Parlament Europejski. Głosowanie w tej sprawie spodziewane jest w październiku. Potem rozporządzenie zostanie opublikowane w unijnym Dzienniku Ustaw i wejdzie w życie 20 dni później. Poza konkretnymi odstępstwami i wyjątkami większość przepisów rozporządzenia zacznie obowiązywać dwa lata po jego wejściu w życie.

W tym okresie przewoźnicy i przedsiębiorstwa mające do czynienia z co najmniej 5 tonami granulatu z tworzyw sztucznych rocznie będą musiały przygotować się do nowych obowiązków, co ma zapobiec przedostawaniu się mikroplastiku do środowiska. Audytowi podlegać będą firmy przetwarzające powyżej 1500 ton granulatu.

Rozporządzenie ma odpowiedzieć na problem uwalniania do środowiska drobinek plastiku, które są prawie niemożliwe do wychwycenia. Szacuje się, że w 2019 r. w UE doszło do uwolnienia nawet 185 tys. ton mikroplastiku.

Rozporządzenie w tej sprawie będzie dotyczyć przedsiębiorstw, które mają do czynienia z granulatem z tworzyw sztucznych. Chodzi o jego producentów – zarówno tych, którzy produkują nowy plastik z ropy naftowej, jak i tych, którzy uzyskują plastik z recyklingu, przerabiając butelki czy inne odpady plastikowe. Rozporządzenie obejmie również firmy zajmujące się obróbką plastik, np. kolorowaniem, i sprzedające go dalej jako półprodukt.

Osobny katalog obowiązków został stworzony dla przewoźników. Ich celem będzie powstrzymanie uwalniania granulatu podczas transportu. Nowe przepisy będą dotyczyć firm świadczących usługi transportu lądowego, śródlądowego i morskiego. Ma to zapobiec wypadkom, które – choć zdarzają się rzadko – doprowadzają do uwolnienia do środowiska znaczących ilości mikroplastiku.

W przypadku przedsiębiorstw minimalne wymogi będą dotyczyć wszystkich firm przerabiających powyżej 5 ton granulatu rocznie. Instalacje będą musiały zostać wyposażone w podstawowe urządzenia czyszczące (takie jak odkurzacze), infrastruktura – przystosowana do zatrzymywania mikroplastiku (np. w postaci kratek w podłodze), a pracownicy – przeszkoleni. Większe firmy będą musiały rozważyć wprowadzenie bardziej zaawansowanych systemów do zapobiegania zanieczyszczeniu mikroplastikiem.

Wszystkie firmy, które przetwarzają powyżej 1,5 tys. ton granulatu rocznie, poza mikroprzedsiębiorstwami, będą podlegały zewnętrznemu audytowi.

Obowiązki małych firm przetwarzających ponad 1,5 tys. ton rocznie będą mniej dotkliwe i obejmą m.in. jednorazową certyfikację, przeprowadzaną w ciągu pięciu lat od wejścia przepisów w życie. Firmy przetwarzające mniej niż 1,5 tys. ton granulatu rocznie oraz mikroprzedsiębiorstwa same będą musiały wydać deklarację zgodności.

Źródło: PAP / Fot. european comission

2027certyfikacjagranulatmikroplastikplastikpolska morskapolska-morskaUEUnia Europejska
Poprzednia Informacja
Pełczyńska-Nałęcz: rewizja KPO ma podwoić środki na inwestycje wodno-kanalizacyjne w gminach
Następna Informacja
Porty Szczecin i Świnoujście jako HUB sieci TEN-T

Zobacz podobne

“TONIEMY!” – dramatyczny apel i szybka akcja ratowników. Kadłub luksusowego statku przeciekał

Paulina Ledzinska10 listopada 202510 listopada 2025

Prezydenckie weto zatrzymało Park Doliny Dolnej Odry. Jest komentarz rzecznika

LK9 listopada 20259 listopada 2025

Woda, która zostaje: Jak Wody Polskie walczą o każdy litr

LK9 listopada 20259 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • “TONIEMY!” – dramatyczny apel i szybka akcja ratowników. Kadłub luksusowego statku przeciekał
  • Prezydenckie weto zatrzymało Park Doliny Dolnej Odry. Jest komentarz rzecznika
  • Woda, która zostaje: Jak Wody Polskie walczą o każdy litr
  • Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym
  • Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie