Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że w 2026 r. rząd przeznaczy rekordowe 2,4 mld zł na gospodarkę morską, ok. 20 proc. więcej niż w br. Rozwój portów o kluczowym znaczeniu dla gospodarki, jak Gdańsk, Szczecin i Świnoujście, musi iść w parze z rozwojem mniejszych – dodał.
Wiceminister Marchewka podkreślił w rozmowie z PAP, że rozwój małych, regionalnych portów jest jednym z priorytetów polskiego rządu.
– Z samego Krajowego Planu Odbudowy inwestujemy w rozwój portów m.in. w Ustce, Łebie czy Darłowie. W każdym z nich realizujemy remonty falochronów, które mają ponad 100 lat. Każdy taki remont to jest kwota ponad 100 mln zł – powiedział.
Wiceminister przypomniał, że we wtorek w Pucku podpisano umowę z wykonawcą na budowę falochronu osłonowego w porcie rybackim.
– Jest to inwestycja, która po pierwsze będzie chronić port, a po drugie wzmocni jego dotychczasowe funkcje, bo oprócz tej stricte żeglarskiej jest tutaj funkcja rybacka, więc również rybacy dostaną nowe możliwości – dodał.
Rozmówca PAP zaznaczył, że rząd patrzy na rozwój polskich portów kompleksowo.
– Jestem przekonany, że rozwój portów o kluczowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, jak Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście musi iść w parze z rozwojem tych mniejszych portów, które mają znaczenie dla lokalnych społeczności i coraz większe znaczenie również w kontekście transportowym – ocenił.
Wiceminister powiedział, że przyszły rok w kontekście wydatków na gospodarkę morską będzie rekordowy.
– Rząd przyjął już plan budżetu na 2026 rok i ta kwota, która zostanie przeznaczona stricte na gospodarkę morską, to jest 2 mld 400 mln zł, czyli blisko 20 proc. więcej niż rok wcześniej, a poprzedni rok i tak był rekordowy. To pokazuje, że stawiamy na rozwój gospodarki morskiej, stawiamy na rozwój portów, bo porty to już nie jest tylko i wyłącznie zapewnienie funkcji gospodarczej, ale to jest również nasze szeroko rozumiane bezpieczeństwo ekonomiczne, energetyczne, żywnościowe i militarne – stwierdził Marchewka.
Podkreślił jednocześnie, że w przyszłym roku planowane są m.in. inwestycje mające na celu ułatwienie dostępu do mniejszych portów.
– Musimy utrzymać i pogłębić tory podejściowe do małych portów. Planujemy w przyszłym roku wydać na ten cel ponad 60 milionów złotych – zapowiedział wiceminister.
źródło: PAP / fot: portal X, Arkadiusz Marchewka – zdjęcie ilustracyjne