Polski Portal Morski
Aktualności Edukacja Ważne

Polska Morska sprawdzała szybkie łodzie ratunkowe w MUSTC

Akademickie Centrum Szkoleniowe Politechniki Morskiej w Szczecinie MUSTC zaprosiło Polskę Morską na praktyczne pływania łodziami ratowniczymi. To jeden z najnowocześniejszych w Polsce ośrodków, który przygotowuje studentów do pracy na morzu w warunkach zbliżonych do rzeczywistych.

Na miejscu mogliśmy zobaczyć pełną gamę jednostek ratowniczych i ratunkowych, wykorzystywanych na co dzień w szkoleniach przyszłych ratowników morskich oraz oficerów transportu morskiego. Dzięki zróżnicowanej flocie studenci uczą się obsługi różnych typów silników, systemów wodowania i manewrowania.

W ośrodku znajdują się trzy podstawowe łodzie ratownicze:
MUSTC-RESQ1
 – pneumatyczna jednostka o długości 4,3 m, wyposażona w silnik Yamaha 30 KM ze strumieniowym układem napędowym. Przeznaczona dla siedmiu osób, sterowana rumpelkiem.
MUSTC-MOB – sztywna łódź ratownicza (5,7 m długości) z silnikiem Yamaha 50 KM i układem śrubowym. Zabiera pięć osób, sterowanie odbywa się za pomocą koła sterowego.
MUSTC-FAST1 – lekka, zwrotna jednostka typu RIB (5 m długości) z silnikiem Tohatsu 75 KM. Może przewozić pięć osób.

W ostatnim czasie flotę uzupełniły dwie szybkie łodzie ratownicze:
MUSTC-FAST2 – o długości 6,35 m, wyposażona w silnik Mercury 90 KM i klasyczny napęd śrubowy. Przeznaczona dla sześciu osób.
MUSTC-FAST3 – o długości 6,5 m, z silnikiem wysokoprężnym Yanmar 160 KM i napędem strumieniowym. Również dla sześciu osób.

Obie jednostki znacząco rozszerzają możliwości treningowe, pozwalając ćwiczyć działania w warunkach wymagających dużej prędkości i manewrowości.

Łodzie ratunkowe do przetrwania. Centrum posiada także trzy typy łodzi ratunkowych przeznaczonych do ewakuacji ze statków:
MUSTC-OPEN – otwarta łódź o długości 7,3 m, mieszcząca 12 osób, z silnikiem wysokoprężnym PUCK29.
MUSTC-FREE – zamknięta, zrzutowa jednostka o długości 5,75 m, z silnikiem BUKH DV29 RME (30 KM). Wyposażona w system napowietrzania i zraszacze przeciwpożarowe, umożliwia ewakuację w warunkach skażenia atmosfery lub pożaru.
MUSTC-LIFE – zamknięta łódź ratunkowa opuszczana za pomocą żurawika grawitacyjnego, o długości 5 m. Silnik ZHENJIANG 30 KM, układ śrubowy.

Na kursach STCW (m.in. ratownik morski i starszy ratownik morski) kursanci uczą się praktycznej obsługi wszystkich typów jednostek. Program obejmuje uruchamianie silników, prowadzenie łodzi, wodowanie i podnoszenie przy użyciu żurawików, a także ćwiczenia zgodne z procedurami obowiązującymi w żegludze handlowej.

Dzięki temu przyszli oficerowie i ratownicy zdobywają kompetencje potrzebne do pracy z niemal każdym sprzętem spotykanym na morzu – od prostych łodzi pneumatycznych, przez szybkie jednostki RIB, aż po pełnowymiarowe łodzie ratunkowe używane w sytuacjach kryzysowych.

foto/video: Polska Morska

Zobacz podobne

Bałtyk w cieniu hybrydowej wojny – Część I

Paulina Ledzinska

Przed nami wyścig łodzi motorowych na Zalewie Szczecińskim

Paulina Ledzinska

Zarzuty za opryskanie farbą historycznej Bramy nr 2 Stoczni Gdańskiej

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie