Polski Portal Morski
Aktualności Artykuł Sponsorowany Stocznie Ważne

Nowy kontrakt inwestycyjny PŻM

Polska Żegluga Morska podpisała kontrakt z chińską stocznią Wuhu Weihai na budowę czterech masowców o nośności 45 tys. dwt, z opcją na kolejne dwie jednostki. Pierwszy statek trafi do armatora w marcu 2028 roku. Nowe jednostki zastąpią wycofywane z eksploatacji masowce serii „Kujawy”.

Żadna z polskich stoczni nie była zainteresowaną budową tego rodzaju jednostek.

Projekt statku przygotowało fińskie biuro Bluetech. Zgodnie z założeniami, jednostki mają być uniwersalne, energooszczędne i spełniać najnowsze normy Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) dotyczące redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Parametry techniczne nowych masowców:

  • długość: 190 m
  • szerokość: 32 m
  • zanurzenie maksymalne: 10,8 m
  • nośność: 45 tys. ton
  • pojemność ładowni: 39 tys. m3
  • dźwigi ładunkowe: 4 × 35 t
  • silnik główny: MAN 5S50-C9.6-HPSCR, 4800 kW
  • silniki pomocnicze: 3 × 650 kW

Stocznia Wuhu Weihai, która zrealizuje zamówienie, istnieje od zaledwie dwóch lat i dysponuje jednym dokiem dla statków do 100 tys. dwt oraz dwiema pochylniami dla jednostek do 50 tys. dwt. To nowoczesny zakład, w którym 80% procesów produkcji kadłubów jest zautomatyzowanych. Dzięki temu zatrudnia o 30% mniej pracowników niż tradycyjne stocznie. Kompleks, zajmujący powierzchnię 87 tys. m2, został zbudowany w rekordowym tempie 121 dni. Hasłem stoczni jest: „Wisdom Set Sail for the Future”.


fot: Polska Żegluga Morska, Stocznia Wuhu w Weihai została zbudowana w 121 dni.

Obecnie stocznie z grupy Wuhu realizują portfel zamówień sięgający 2028 roku. Oprócz masowców dla PŻM powstają tam także tankowce o nośności 50 tys. dwt oraz największe na świecie samochodowce. Wuhu Weihai należy do holdingu motoryzacyjnego Chery, znanego w Polsce z marek Omoda i Jaecoo, a także produkującego wspólnie z Brytyjczykami samochody Jaguar i Land Rover.

Nowe statki PŻM zastąpią jednostki serii „Kujawy”, budowane w latach 2005–2012 w stoczni Xingang w Tianjin. Równolegle armator prowadzi program wymiany tzw. jeziorowców: statki serii „Isa” (1999–2000) zastępowane są przez masowce typu „Polsteam Dąbie” powstające w stoczni Dalian Shipbuilding Industry. W ostatnich dwóch latach PŻM odebrał siedem takich jednostek, w tym „Polsteam Insko” 23 lipca br., a pięć kolejnych ma zostać przekazanych jeszcze w tym i w przyszłym roku.

Obecnie średnia wieku masowców PŻM wynosi 11 lat, wobec 13 lat średniej światowej w tym segmencie. Celem programu odnowy floty jest utrzymanie średniej wieku jednostek poniżej 10 lat.

fot: Polska Żegluga Morska, Prawie cały cykl produkcji kadłubów i ich montażu w stoczni Wuhu Weihai odbywa się automatycznie.

Budowa masowców w Europie od dawna nie jest rozważana ze względu na koszty. Jak podkreślił Ireneusz Karaśkiewicz, szef Forum Okrętowego, w rozmowie z „Pulsem Biznesu”, produkcja tego rodzaju statków na Starym Kontynencie byłaby o co najmniej 30% droższa niż w Chinach, głównie ze względu na wysokie ceny energii i stali.

fot. główne: Polska Żegluga Morska, Nowe 45-tysięczniki zastąpią we flocie PŻM serię masowców o nośności 38,000-dwt budowanych w latach 2005-2012, takich jak m/s „Podhale”.

Zobacz podobne

Zarzuty za opryskanie farbą historycznej Bramy nr 2 Stoczni Gdańskiej

Paulina Ledzinska

„Economist”: Polska zmienia kierunek polityki z Europy Środkowej na Morze Bałtyckie

Paulina Ledzinska

Prezes URE rozpoczął konsultacje ws. mechanizmu rozliczeń międzyoperatorskich na rynku gazu

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie