Polska Żegluga Morska podpisała kontrakt z chińską stocznią Wuhu Weihai na budowę czterech masowców o nośności 45 tys. dwt, z opcją na kolejne dwie jednostki. Pierwszy statek trafi do armatora w marcu 2028 roku. Nowe jednostki zastąpią wycofywane z eksploatacji masowce serii „Kujawy”.
Żadna z polskich stoczni nie była zainteresowaną budową tego rodzaju jednostek.
Projekt statku przygotowało fińskie biuro Bluetech. Zgodnie z założeniami, jednostki mają być uniwersalne, energooszczędne i spełniać najnowsze normy Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) dotyczące redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Parametry techniczne nowych masowców:
- długość: 190 m
- szerokość: 32 m
- zanurzenie maksymalne: 10,8 m
- nośność: 45 tys. ton
- pojemność ładowni: 39 tys. m3
- dźwigi ładunkowe: 4 × 35 t
- silnik główny: MAN 5S50-C9.6-HPSCR, 4800 kW
- silniki pomocnicze: 3 × 650 kW
Stocznia Wuhu Weihai, która zrealizuje zamówienie, istnieje od zaledwie dwóch lat i dysponuje jednym dokiem dla statków do 100 tys. dwt oraz dwiema pochylniami dla jednostek do 50 tys. dwt. To nowoczesny zakład, w którym 80% procesów produkcji kadłubów jest zautomatyzowanych. Dzięki temu zatrudnia o 30% mniej pracowników niż tradycyjne stocznie. Kompleks, zajmujący powierzchnię 87 tys. m2, został zbudowany w rekordowym tempie 121 dni. Hasłem stoczni jest: „Wisdom Set Sail for the Future”.

fot: Polska Żegluga Morska, Stocznia Wuhu w Weihai została zbudowana w 121 dni.
Obecnie stocznie z grupy Wuhu realizują portfel zamówień sięgający 2028 roku. Oprócz masowców dla PŻM powstają tam także tankowce o nośności 50 tys. dwt oraz największe na świecie samochodowce. Wuhu Weihai należy do holdingu motoryzacyjnego Chery, znanego w Polsce z marek Omoda i Jaecoo, a także produkującego wspólnie z Brytyjczykami samochody Jaguar i Land Rover.
Nowe statki PŻM zastąpią jednostki serii „Kujawy”, budowane w latach 2005–2012 w stoczni Xingang w Tianjin. Równolegle armator prowadzi program wymiany tzw. jeziorowców: statki serii „Isa” (1999–2000) zastępowane są przez masowce typu „Polsteam Dąbie” powstające w stoczni Dalian Shipbuilding Industry. W ostatnich dwóch latach PŻM odebrał siedem takich jednostek, w tym „Polsteam Insko” 23 lipca br., a pięć kolejnych ma zostać przekazanych jeszcze w tym i w przyszłym roku.
Obecnie średnia wieku masowców PŻM wynosi 11 lat, wobec 13 lat średniej światowej w tym segmencie. Celem programu odnowy floty jest utrzymanie średniej wieku jednostek poniżej 10 lat.

Budowa masowców w Europie od dawna nie jest rozważana ze względu na koszty. Jak podkreślił Ireneusz Karaśkiewicz, szef Forum Okrętowego, w rozmowie z „Pulsem Biznesu”, produkcja tego rodzaju statków na Starym Kontynencie byłaby o co najmniej 30% droższa niż w Chinach, głównie ze względu na wysokie ceny energii i stali.
fot. główne: Polska Żegluga Morska, Nowe 45-tysięczniki zastąpią we flocie PŻM serię masowców o nośności 38,000-dwt budowanych w latach 2005-2012, takich jak m/s „Podhale”.