Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • PERN powiększa infrastrukturę bazy paliw w Dębogórzu
Aktualności Ważne

PERN powiększa infrastrukturę bazy paliw w Dębogórzu

Przez Paulina Ledzinska22 sierpnia 202522 sierpnia 2025

PERN rozbudował nalewnię kolejową bazy paliw w Dębogórzu o dwa stanowiska i dysponuje ośmioma punktami napełniania cystern kolejowych. Trwa budowa trzech zbiorników na paliwa; zakończenie tej inwestycji planowane jest jesienią – podała w czwartek spółka.

PERN podkreślił, że w efekcie rozbudowy nalewni kolejowej o dwa kolejne stanowiska przepustowość bazy paliw w Dębogórzu (Pomorskie) zwiększyła się o 4 tys. metrów sześc. na dobę, co znacząco wpłynęło na możliwości ekspedycyjne produktów z tego obiektu.

„Jest to kluczowe w kontekście trwającej w Dębogórzu budowy trzech nowych zbiorników magazynowych, przeznaczonych do przechowywania produktów naftowych” – przekazała spółka. Zapowiedziała przy tym, że zakończenie tej inwestycji, obejmującej zbiorniki o pojemności po 50 tys. metrów sześc. każdy, planowane jest jesienią tego roku. Na szybki postęp prac wpływają tam korzystne warunki pogodowe.

Nowa infrastruktura, jak zaznaczył PERN, pozwoli na przechowywanie zapasów interwencyjnych oraz bardziej elastyczny obrót paliwami.

Baza paliw w Dębogórzu jest przystosowana do odbioru produktów naftowych dostarczanych do Polski statkami przez Morze Bałtyckie. Pojemność tego obiektu, jak informowała wcześniej spółka, to obecnie 360 tys. metrów sześć.

Prezes PERN Daniel Świętochowski zapewnił, że spółka rozbudowuje swoją infrastrukturę, odpowiadając na wyzwania zmieniającego się rynku paliw oraz wymagania związane z budowaniem odporności na wszelkie zdarzenia mogące zakłócić bezpieczeństwo energetyczne kraju. „W obliczu niestabilnej sytuacji geopolitycznej podejmujemy strategiczne inwestycje, które wzmacniają niezależność energetyczną Polski i zapewniają sprawne dostawy paliw dla naszych klientów” – poinformował Świętochowski, cytowany w komunikacie spółki.

PERN zawrócił jednocześnie uwagę, że wojna w Ukrainie oraz sankcje nałożone na import paliw z Rosji całkowicie zmieniły kierunki i logistykę importu oleju napędowego do Polski. Przed 2023 r. – jak przypomniała spółka – czyli zanim weszły w życie sankcje ponad 30 proc. importu oleju napędowego do Polski pochodziło z Rosji. Po wejściu w życie sankcji kierunki dostaw uległy zmianie.

Według PERN w pierwszym kwartale tego roku głównymi dostawcami oleju napędowego do Polski były Niemcy, Litwa i USA. Spółka podała też, że paliwo to jest sprowadzane do naszego kraju również z Finlandii, Holandii czy Szwecji. „W tej sytuacji inwestycje, dzięki którym możliwa jest obsługa tankowców i sprawna dystrybucja do klientów zwiększają pewność i bezpieczeństwo dostaw na rynek” – dodała.

Rozbudowa nalewni kolejowej w bazie paliw w Dębogórzu jest efektem – jak przypomniał PERN – podpisanego jeszcze w 2023 r. porozumienia z Zarządem Morskiego Portu Gdynia; wykonawcą zadania w formule „zaprojektuj i wybuduj” była spółka KB Pomorze.

PERN zaznaczył, że budowa nowych zbiorników jest istotna w kontekście trwającej w Porcie Gdynia rozbudowy Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych, co umożliwić ma w przyszłości obsługę tankowców o nośności przekraczającej 100 tys. ton. Dodał, że „odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu stabilności dostaw paliw do Polski oraz krajów regionu”. Ocenił również, że „coraz większe możliwości bazy paliw w Dębogórzu w zakresie obsługi transportu morskiego i kolejowego potwierdzają jej znaczenie jako hubu paliwowego i ważnego centrum dystrybucji produktów naftowych”.

PERN z siedzibą w Płocku to podmiot strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Spółka zarządza infrastrukturą krytyczną, odpowiadając m.in. za tłoczenie rurociągami ropy naftowej w Polsce do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech: Schwedt i Leuna, oraz za magazynowanie w swych bazach na terenie całego kraju surowca i paliw płynnych.

W Polsce PERN zarządza siecią ponad 2,5 tys. km rurociągów naftowych, ale też produktowych, oraz posiada 19 baz paliw, których pojemność wynosi w sumie około 2,7 mln metrów sześc., a także cztery bazy ropy naftowej o łącznej pojemności ponad 4,1 mln metrów sześc.

źródło: PAP

Baza paliwDębogórzenalewnia kolejowapaliwaPERNpolska morska
Poprzednia Informacja
Nowe bezpośrednie połączenie kontenerowe z USA [WIDEO]
Następna Informacja
Rząd planuje budowę dwóch statków szkoleniowych za łącznie 975,7 mln zł

Zobacz podobne

Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym

Paulina Ledzinska9 listopada 20259 listopada 2025

Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł

Paulina Ledzinska8 listopada 20258 listopada 2025

Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie

Paulina Ledzinska8 listopada 20258 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym
  • Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł
  • Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie
  • Orlen: zakończyły się wstępne badania dna Bałtyku dla kolejnej farmy wiatrowej
  • Arkadiusz Marchewka: chcieli wybudować terminal, do którego nie wpływałyby kontenerowce

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie