Nowy serwis żeglugowy francuskiego armatora CMA CGM wystartował w Porcie Gdańsk. Połączenie Scandinavia West Coast Express (SWX) połączy Polskę ze Szwecją, Danią i Litwą. Pierwszym statkiem był kontenerowiec Enforcer.
Inaugurujący serwis Enforcer należy do holenderskiej bandery i zawinął do Baltic Hub. Serwis SWX będzie realizowany w cotygodniowej rotacji Göteborg – Aarhus – Kłajpeda – Gdańsk – Göteborg. Dzięki niemu Port Gdańsk zyska dodatkowe możliwości obsługi dostaw. Przewoźnicy i eksporterzy uzyskają sprawniejsze połączenie ze Skandynawią i dalszymi kierunkami europejskimi i azjatyckimi. Czas transportu z Gdańska do Göteborga wyniesie cztery dni.
Jak podkreśla Port Gdańsk, nowe połączenie to szansa na dalsze wzmocnienie roli gdańskiego hubu kontenerowego.
– Jeszcze więcej statków działających w ramach połączeń CMA CGM. W styczniu tego roku przewoźnik zainaugurował zmodyfikowane połączenie feederowe Baltic Express, w którego rotacji znalazły się porty fińskie, łotewskie i polskie. Do naszego portu zawija też od sierpnia 2023 roku serwis French Asia Line 1 (FAL1), w ramach którego regularnie kursują kontenerowce poruszające się na trasie łączącej porty azjatyckie i europejskie – wyjaśnia Maksymilian Czapiewski z Portu Gdańsk.
SWX ma być także alternatywą dla transportu drogowego. Połączenie Aarhus i Göteborga z Polską oraz Litwą umożliwi bardziej zrównoważoną i ekologiczną dystrybucję towarów. Dodatkowo zapewni integrację z usługami CMA CGM Far East w Porcie Gdańsk.
Obecnie port Gdańsk utrzymuje cztery bezpośrednie połączenia oceaniczne z Azją, które są obsługiwane przez największych armatorów świata. Jak wskazuje port Gdańsk, włączenie do globalnych sieci przewoźników, takich jak CMA CGM czy MSC, przełożyło się na dynamiczny wzrost przeładunków i znacząco zwiększyło rolę portu w łańcuchach dostaw.
fot. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.