Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Terminal T5 rośnie. Przygotuje Bałtyk na morskie farmy [WIDEO]
Aktualności Porty Ważne

Terminal T5 rośnie. Przygotuje Bałtyk na morskie farmy [WIDEO]

Przez DC19 sierpnia 202519 sierpnia 2025

W Gdańsku nabiera kształtów infrastruktura morska. Mowa głębokowodnym terminalu T5 w Baltic Hub. Na powierzchni około 21 hektarów powstaje nowoczesny kompleks, który w pierwszej kolejności będzie bazą dla instalacji turbin wiatrowych Polskich Farm Wiatrowych na Bałtyku.

Na placu budowy widać już postępy. Zakończono większość prac kafarowych, trwa montaż kotew klapowych oraz intensywne działania związane z zalądowieniem terminala. Projekt realizowany jest na zlecenie spółki Istrana, przy współfinansowaniu Polskiego Funduszu Rozwoju.

Powstaną dwa nabrzeża przeładunkowe, stanowisko Ro-Ro z dalbami cumowniczo-odbojowymi oraz plac składowo-manewrowy o powierzchni około 21 hektarów.

Aktualnie trwają zasypy pod montaż kotew klapowych z wykorzystaniem pogłębiarki Vox Apolonia. Prace prowadzone są metodą rainbowing. Polegają na wyrzucaniu mieszaniny piasku i wody dyszami z dziobu statku. Co tworzy podwodny nasyp i przygotowuje dno pod kolejne etapy. Równolegle kotwy montowane są z pontonów, aby wzmocnić konstrukcję nabrzeża.

Łukasz Jagalski, Zastępca Kierownika Budowy z Grupy NDI, podkreśla, że na budowie każdy etap jest ściśle powiązany z kolejnym.

– Wszystkie procesy na budowie to naczynia połączone, a więc jedne roboty otwierają fronty dla kolejnych. Mamy wyjątkowo napięty harmonogram, dlatego wszystkie te prace realizujemy z najwyższą dokładnością i starannością, dbając jednocześnie o bezpieczeństwo – mówi Jagalski.

Zakończono dostawy wszystkich profili stalowych do ścian nabrzeża. Montowane są belki kotwiące, tzw. kleszcze, które dodatkowo wzmacniają konstrukcję przed instalacją kotew.

Prace na terminalu T5 to także przygotowania do przyszłej obsługi morskich farm wiatrowych. Nabrzeże outbound o długości około 450 metrów będzie przystosowane do jednostek typu jack-up. Natomiast inbound o długości około 350 metrów i stanowisko Ro-Ro (105 metrów) posłużą do przyjmowania dostaw komponentów. Na placu składowym znajdzie się strefa wstępnego montażu elementów farm wiatrowych, magazyny oraz budynki socjalno-administracyjne.

Paweł Śpiewak, Zastępca Dyrektora Projektu z Grupy NDI, zapewnia, że prace przebiegają zgodnie z planem.

– Z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że cały zespół realizacyjny doskonale radzi sobie z wysoko postawioną poprzeczką. Pogoda na razie nam sprzyja, a jeśli chodzi o kolejne etapy naszych prac, zakontraktowaliśmy dobrych podwykonawców, ze światowej czołówki – podkreśla Śpiewak.

Planowany termin zakończenia budowy to III kwartał 2026 roku. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Grupa NDI.

fot. Grupa NDI S.A.

baltic hubbaza instalacji turbin wiatrowychFarmy WiatroweGdańskgrupa NDIinstalacje turbinpolskie farmy wiatrowe na bałtykuPort Gdańsktermianl t5Terminal T5
Poprzednia Informacja
Rzeka Elbląg zostanie zbadana i oczyszczona z przeszkód
Następna Informacja
Czerwone flagi na kąpieliskach w Pomorskiem i Zachodniopomorskiem

Zobacz podobne

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 

LK6 listopada 20256 listopada 2025

Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum

Paulina Ledzinska6 listopada 20256 listopada 2025

Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej

Paulina Ledzinska6 listopada 20255 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 
  • Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum
  • Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej
  • „Sabotaż, szpiegostwo, atak” – to tematyka grudniowego forum o bezpieczeństwie
  • Klimczak: 450 mln euro z UE na rozwój infrastruktury kolejowej i morskiej

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie