W Gdańsku nabiera kształtów infrastruktura morska. Mowa głębokowodnym terminalu T5 w Baltic Hub. Na powierzchni około 21 hektarów powstaje nowoczesny kompleks, który w pierwszej kolejności będzie bazą dla instalacji turbin wiatrowych Polskich Farm Wiatrowych na Bałtyku.
Na placu budowy widać już postępy. Zakończono większość prac kafarowych, trwa montaż kotew klapowych oraz intensywne działania związane z zalądowieniem terminala. Projekt realizowany jest na zlecenie spółki Istrana, przy współfinansowaniu Polskiego Funduszu Rozwoju.
Powstaną dwa nabrzeża przeładunkowe, stanowisko Ro-Ro z dalbami cumowniczo-odbojowymi oraz plac składowo-manewrowy o powierzchni około 21 hektarów.
Aktualnie trwają zasypy pod montaż kotew klapowych z wykorzystaniem pogłębiarki Vox Apolonia. Prace prowadzone są metodą rainbowing. Polegają na wyrzucaniu mieszaniny piasku i wody dyszami z dziobu statku. Co tworzy podwodny nasyp i przygotowuje dno pod kolejne etapy. Równolegle kotwy montowane są z pontonów, aby wzmocnić konstrukcję nabrzeża.


Łukasz Jagalski, Zastępca Kierownika Budowy z Grupy NDI, podkreśla, że na budowie każdy etap jest ściśle powiązany z kolejnym.
– Wszystkie procesy na budowie to naczynia połączone, a więc jedne roboty otwierają fronty dla kolejnych. Mamy wyjątkowo napięty harmonogram, dlatego wszystkie te prace realizujemy z najwyższą dokładnością i starannością, dbając jednocześnie o bezpieczeństwo – mówi Jagalski.
Zakończono dostawy wszystkich profili stalowych do ścian nabrzeża. Montowane są belki kotwiące, tzw. kleszcze, które dodatkowo wzmacniają konstrukcję przed instalacją kotew.



Prace na terminalu T5 to także przygotowania do przyszłej obsługi morskich farm wiatrowych. Nabrzeże outbound o długości około 450 metrów będzie przystosowane do jednostek typu jack-up. Natomiast inbound o długości około 350 metrów i stanowisko Ro-Ro (105 metrów) posłużą do przyjmowania dostaw komponentów. Na placu składowym znajdzie się strefa wstępnego montażu elementów farm wiatrowych, magazyny oraz budynki socjalno-administracyjne.
Paweł Śpiewak, Zastępca Dyrektora Projektu z Grupy NDI, zapewnia, że prace przebiegają zgodnie z planem.
– Z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że cały zespół realizacyjny doskonale radzi sobie z wysoko postawioną poprzeczką. Pogoda na razie nam sprzyja, a jeśli chodzi o kolejne etapy naszych prac, zakontraktowaliśmy dobrych podwykonawców, ze światowej czołówki – podkreśla Śpiewak.
Planowany termin zakończenia budowy to III kwartał 2026 roku. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Grupa NDI.

fot. Grupa NDI S.A.