Rząd ogłosił rozpoczęcie modernizacji linii kolejowej C-E 59, znanej jako „Nadodrzanka”. To inwestycja kolejowa, która ma połączyć porty morskie w Szczecinie i Świnoujściu z Dolnym Śląskiem i południem Europy. Na prace przeznaczono ponad 620 milionów złotych z Krajowego Planu Odbudowy.
Uroczyste ogłoszenie inwestycji odbyło się w porcie w Szczecinie. W wydarzeniu wzięli udział m.in. minister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, podsekretarz stanu Piotr Malepszak oraz przedstawiciele PKP PLK i Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
– Modernizacja „Nadodrzanki” zwiększy potencjał portów Szczecin i Świnoujście. Dzięki tej inwestycji towary z i do portu będą przewożone szybciej na trasie biegnącej przez województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie – powiedział wiceminister Arkadiusz Marchewka.
Projekt obejmuje modernizację około 300 kilometrów linii kolejowej. Zostaną wymienione szyny, przebudowane rozjazdy i przejazdy. Na wybranych odcinkach zainstalowane zostaną nowoczesne systemy zabezpieczające ruch. Inwestycja przewiduje też budowę nowych peronów i modernizację sieci trakcyjnej.
Jak zaznaczył Marcin Mochocki z PKP PLK, istotne będzie również zwiększenie kategorii przejazdów, co poprawi bezpieczeństwo i pozwoli na szybszy transport.
– Prace dotyczą nawierzchni torowej na ponad 200 km linii kolejowej, ale też, co bardzo ważne, zwiększenia kategorii przejazdów, co z jednej strony wpływa na poprawę bezpieczeństwa drogowego, z drugiej strony pozwala na zwiększenie prędkości transportu kolejowego – wyjaśnił Marcin Mochocki, dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP PLK.

Po zakończeniu modernizacji pociągi towarowe mają osiągać prędkość do 100 km/h. Natomiast pasażerskie do 160 km/h na Dolnym Śląsku i 140 km/h w pozostałych województwach. Jak podkreślił Piotr Malepszak, dzięki temu skróci się czas podróży między Szczecinem a Wrocławiem aż o 40 minut.
– Ten efekt, który osiągniemy, to skrócenie czasu przejazdu Nadodrzanką ze Szczecina do Wrocławia o 40 minut – zaznaczył Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Inwestycja ma także istotne znaczenie dla środowiska. Obecnie aż 65% towarów opuszcza porty ciężarówkami. Kolej, która obsługuje jedynie 15% ładunków, ma przejąć znacznie większą część transportu.
– Udział przewozów koleją do portu i z portu po prostu musi wzrosnąć, gdyż jest to i najtańsza metoda transportu, i najbardziej ekologiczna – zaznaczył Arnold Perepeczo, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych Zarządu Portów Szczecin–Świnoujście.


Modernizacja „Nadodrzanki” to kontynuacja wcześniejszych działań na rzecz poprawy dostępu kolejowego do portów. W 2024 roku zakończono wartą ponad 1,5 miliarda złotych inwestycję. W ramach tego wymieniono 96 km torów, 84 km sieci trakcyjnej, 285 rozjazdów, przebudowano mosty i wiadukty. Rok wcześniej, wspólnie z Wodami Polskimi, zbudowano nowy, dwutorowy most nad Regalicą.
Realizacja obecnej fazy projektu potrwa do drugiej połowy 2026 roku. Umowy z wykonawcami już podpisano. Wśród nich znalazły się firmy Trakcja, Colas Rail Polska oraz konsorcjum Dolkom i SBM.
fot. Portal Facebook Arkadiusz Marchewka