Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Rusza „Nadodrzanka”. Kluczowa modernizacja torów do portów Szczecin-Świnoujście

Rząd ogłosił rozpoczęcie modernizacji linii kolejowej C-E 59, znanej jako „Nadodrzanka”. To inwestycja kolejowa, która ma połączyć porty morskie w Szczecinie i Świnoujściu z Dolnym Śląskiem i południem Europy. Na prace przeznaczono ponad 620 milionów złotych z Krajowego Planu Odbudowy.

Uroczyste ogłoszenie inwestycji odbyło się w porcie w Szczecinie. W wydarzeniu wzięli udział m.in. minister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, podsekretarz stanu Piotr Malepszak oraz przedstawiciele PKP PLK i Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

– Modernizacja „Nadodrzanki” zwiększy potencjał portów Szczecin i Świnoujście. Dzięki tej inwestycji towary z i do portu będą przewożone szybciej na trasie biegnącej przez województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie – powiedział wiceminister Arkadiusz Marchewka.

Projekt obejmuje modernizację około 300 kilometrów linii kolejowej. Zostaną wymienione szyny, przebudowane rozjazdy i przejazdy. Na wybranych odcinkach zainstalowane zostaną nowoczesne systemy zabezpieczające ruch. Inwestycja przewiduje też budowę nowych peronów i modernizację sieci trakcyjnej.

Jak zaznaczył Marcin Mochocki z PKP PLK, istotne będzie również zwiększenie kategorii przejazdów, co poprawi bezpieczeństwo i pozwoli na szybszy transport.

– Prace dotyczą nawierzchni torowej na ponad 200 km linii kolejowej, ale też, co bardzo ważne, zwiększenia kategorii przejazdów, co z jednej strony wpływa na poprawę bezpieczeństwa drogowego, z drugiej strony pozwala na zwiększenie prędkości transportu kolejowego – wyjaśnił Marcin Mochocki, dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP PLK.

fot. DB Port

Po zakończeniu modernizacji pociągi towarowe mają osiągać prędkość do 100 km/h. Natomiast pasażerskie do 160 km/h na Dolnym Śląsku i 140 km/h w pozostałych województwach. Jak podkreślił Piotr Malepszak, dzięki temu skróci się czas podróży między Szczecinem a Wrocławiem aż o 40 minut.

– Ten efekt, który osiągniemy, to skrócenie czasu przejazdu Nadodrzanką ze Szczecina do Wrocławia o 40 minut – zaznaczył Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Inwestycja ma także istotne znaczenie dla środowiska. Obecnie aż 65% towarów opuszcza porty ciężarówkami. Kolej, która obsługuje jedynie 15% ładunków, ma przejąć znacznie większą część transportu.

– Udział przewozów koleją do portu i z portu po prostu musi wzrosnąć, gdyż jest to i najtańsza metoda transportu, i najbardziej ekologiczna – zaznaczył Arnold Perepeczo, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych Zarządu Portów Szczecin–Świnoujście.

Modernizacja „Nadodrzanki” to kontynuacja wcześniejszych działań na rzecz poprawy dostępu kolejowego do portów. W 2024 roku zakończono wartą ponad 1,5 miliarda złotych inwestycję. W ramach tego wymieniono 96 km torów, 84 km sieci trakcyjnej, 285 rozjazdów, przebudowano mosty i wiadukty. Rok wcześniej, wspólnie z Wodami Polskimi, zbudowano nowy, dwutorowy most nad Regalicą.

Realizacja obecnej fazy projektu potrwa do drugiej połowy 2026 roku. Umowy z wykonawcami już podpisano. Wśród nich znalazły się firmy Trakcja, Colas Rail Polska oraz konsorcjum Dolkom i SBM.

fot. Portal Facebook Arkadiusz Marchewka

Zobacz podobne

Przegląd postępów w programie Miecznik. Sekretarz MON z wizytą w PGZ Stoczni Wojennej

Paulina Ledzinska

Zboże rusza w świat – Port Gdańsk gotowy na eksportowy szczyt

Paulina Ledzinska

Port Zewnętrzny w Gdyni i logistyka z nim związana muszą powstać w szybkim tempie

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie