Polskie porty morskie zakończyły pierwsze półrocze 2025 roku z wynikiem 68,46 mln ton przeładunków, to wzrost o 1,05 proc. r/r – wynika z raportu opracowanego przez firmę doradczą Actia Forum. Liderem pozostał Port Gdańsk, który obsłużył 38,25 mln ton ładunków.
Opublikowany w środę przez Actia Forum raport w ramach cyklu Port Monitor przedstawia wyniki działalności polskich portów morskich w pierwszej połowie 2025 roku.
Dane pokazują, że suma przeładunków portów polskich przez pierwsze 6 miesięcy br. wyniosła 68 462,7 tys. ton, czyli o 708,1 tys. ton więcej (1,05 proc.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Największy wolumen obsłużył Port Gdańsk – 38,25 mln ton, co oznacza wzrost o 0,36 proc. w ujęciu rok do roku. Drugie miejsce zajął zespół portów Szczecin–Świnoujście z wynikiem 17,15 mln ton (wzrost o 7,69 proc. r/r), a trzecie Port Gdynia – 13,06 mln ton. (spadek o 4,78 proc. r/r).
W raporcie wskazano, że spadek przeładunków w gdyńskim porcie wiązał się przede wszystkim z ograniczeniem eksportu zbóż. W skali całego rynku portowego w kraju przeładunki zbóż zmalały o 33,09 proc., do ok. 4 mln ton.
„Warto jednak zaznaczyć, że ubiegłoroczny sezon zakończył się rekordowym wynikiem eksportowym, co oznacza, że obecny spadek odbywa się względem bardzo wysokiej bazy” – podkreślono w raporcie.
Spadki odnotowano także w trzech innych grupach ładunkowych: węgiel i koks (8,22 proc.), drewno (0,09 proc.) oraz paliwa (1,5 proc.). Natomiast wzrosty odnotowano w przypadku rudy (45,66 proc.), ładunków drobnicowych (9,6 proc.) i innych masowych (16,42 proc.).
Wzrosty w obrotach ładunkami drobnicowymi nastąpiły we wszystkich portach – w Gdańsku o 12,23 proc. r/r, w Gdyni o 5,53 proc. r/r, a w Szczecinie-Świnoujściu o 5,53 proc. r/r. Przeładunki drobnicy wyniosły łącznie blisko 30 mln ton.
Z raportu wynika, że w okresie styczeń-czerwiec polskie porty przeładowały 4,08 mln ton węgla – o 365 tys. ton mniej niż rok wcześniej, a wolumen aktualnie obsługiwany zbliżony jest do poziomu sprzed wybuchu wojny w Ukrainie.
„Po rekordowym okresie 2022-2023 przeładunki węgla w polskich portach ulegały dość gwałtownej redukcji – w całym 2024 roku porty polskie przeładowały łącznie jedynie połowę rocznych obrotów notowanych w latach 2022-2023. Początek 2025 roku to dalsze utrzymanie ogólnego spadkowego trendu” – wyjaśniono.
Łącznie w polskich portach przeładowano w pierwszym półroczu 25,09 mln ton paliw. Najwięcej, bo 19,2 mln ton w Porcie Gdańsk, choć tam wolumen spadł o 4,75 proc. W gdyńskim porcie spadek był jeszcze większy – o 19,84 proc., do poziomu 1,27 mln ton. Jedyny wzrost odnotowano w Porcie Szczecin–Świnoujście, gdzie przeładunki wyniosły ponad 4,6 mln ton, czyli o 23,61 proc. więcej w ujęciu rok do roku. Miało to związek z rekordową liczbą dostaw LNG – świnoujski terminal przyjął 40 statków z gazem, najwięcej w historii obiektu w ujęciu półrocznym.
Od stycznia do czerwca 2025 roku polskie terminale kontenerowe przeładowały łącznie 1,88 mln TEU, co oznacza wzrost o 20,7 proc. rok do roku. Najwięcej kontenerów obsłużono w Porcie Gdańsk – blisko 1,3 mln TEU, czyli o 20,5 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Jak podkreślono, na ten wynik wpłynęło m.in. otwarcie nowego terminala T3 w Baltic Hub i nowe serwisy sojuszy żeglugowych Gemini (statek Api Bhum) i Premier Alliance (MSC Rose)
W Porcie Gdynia przeładunki kontenerów wzrosły o 19,18 proc. – do 536,2 tys. TEU. Natomiast w Porcie Szczecin–Świnoujście zanotowano wzrost obrotów w tej kategorii ładunków o 46,11 proc. i wyniosły nieco ponad 50 tys. TEU, co związane było z uruchomieniem linii Eimskip, obsługiwanej przez terminal OT Port Świnoujście.
Polskie porty zanotowały również większe przeładunki w kategorii ro-ro. Łącznie było to 353,6 tys. jednostek frachtowych czyli o 7,34 proc. więcej niż w pierwszym półroczu ub.r. Najwięcej takich ładunków obsługuje Port Szczecin-Świnoujście (238,38 tys. jednostek — wzrost o 8,09 proc.). W Gdyni przeładowano 106,1 tys. jednostek (wzrost o 8,48 proc.). W Porcie Gdańsk przeładunki w kategorii ro-ro zmniejszyły się o 17,6 proc. i wyniosły 9152 jednostek.
Zgodnie z raportem, w pierwszym półroczu br. zmniejszył się regularny ruch pasażerski. W zespole portów Szczecin-Świnoujście obsłużono o 7,8 tysięcy mniej pasażerów niż w analogicznym okresie 2024 roku. W Porcie Gdynia spadek wynosił 5,15 proc., co oznaczało 2,7 tysięcy pasażerów mniej. Tylko gdański port zanotował wzrost, gdzie obsłużono o 2,43 proc. pasażerów więcej.
Przez pierwsze sześć miesięcy br. do polskich portów zawinęło łącznie 35 wycieczkowców, z czego 18 w Gdyni i 17 w Gdańsku. Do zespołu portów Szczecin-Świnoujście nie zawinęła żadna jednostka pełnomorska.
Port Monitor to cykliczne raporty poświęcone rynkowi portowemu i handlowi międzynarodowemu w Polsce, Regionie Morza Bałtyckiego oraz w Europie. Raporty przygotowane są przez zespół ekspertów działu konsultingowego firmy Actia Forum.
źrodło: PAP/ fot: Baltic Hub Container Terminal Sp. z o.o.